Absolut Vodka

Hemligheten bakom exportsuccén Absolut handlar inte enbart – kanske inte heller främst – om flaskans innehåll. Minst lika viktiga är marknadsföring och design.

Relaterad film: Filmen om L.O. Smith 

Centralt innehåll

  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
  • Svensk alkohollagstiftning. (Drycker och ansvarsfull alkoholservering)

Instuderingsfrågor

  1. När börjar man använda brännvin i Sverige?
  2. Vad smakade brännvinet fram till 1870-talet?
  3. Vad kallade L O Smith sitt renade brännvin?
  4. Är det tillåtet att tillverka brännvin hemma?
  5. Varför minskade försäljningen av rysk vodka i USA?
  6. Vem ritade den berömda Absolut-flaskan?

Diskussion

  • ”Allt går att sälja med mördande reklam” heter det i en gammal sång. Håller ni med, kan man sälja allt så länge marknadsföringen är bra och omfattande?

Fördjupning Marknadsföring/ Design

  • Undersök hur Absolut Vodka marknadsförs i USA. Finns det några skillnader hur drycken marknadsförs i USA och Sverige och hur ser skillnaden ut?

Fördjupning Drycker och ansvarsfull alkoholservering

  • I Sverige får alkoholhaltiga drycker (förutom öl upp till 3,5%) bara säljas på Systembolaget. Undersök varför staten fick monopol på denna försäljning.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *