Bubblan som sprack

Det låter som ett skämt, men under it-bubblans dagar kunde några ungdomar få låna över 100 miljoner dollar utan att ha annat att komma med än en vag framtidsvision om designstyrda företag och en värld av näthandel. Det enda som räknades var ytan och företaget hann bli värt 400 miljoner dollar utan att någonsin få igång verksamheten.

Relaterad läsning: boo.com

Centralt innehåll

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning.
  • Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette kaféet där boo.coms grundare träffades?
  2. Vilket företag köpte Bokus?
  3. Varför valde de att sälja sportkläder?
  4. Hur såg deras vision om framtidens handel ut?
  5. Varför reste de till New York?
  6. Hur mycket pengar fick de in fram till och med mars 2000?
  7. Hur mycket var bolaget värderat till sommaren 1999?
  8. Varför var det viktigt för bolagsledningen att synas i media?
  9. Vilka var de tilltänkta konsumenterna?
  10. Vilket datum lanserades boo.com?
  11. Hur många beställde något från boo.com under första den första dagen?
  12. Vad var det viktigaste för bolagsledningen efter lanseringen?
  13. Vilket datum gick bolaget i likvidation?
  14. Vad menar Patrik Hedelin var det största problemen med boo.com?
  15. Hur såg många på förluster i det som kallas ”Den nya ekonomin”?

Diskussion

  • Vad tänker ni när ni läser detta, diskutera med utgångspunkt i hur ni skulle agera om ni skulle starta ett företag?
  • Är det möjligt idag att ett bolag kan värderas till nästan 400 miljoner dollar utan att ha sålt eller producerat någonting?
  • Tycker ni att bolagets ledning agerade rätt när de första rapporterna om försäljningen kom in, motivera era svar?
  • Om ni tyckte att de agerade fel, vad kunde de gjort annorlunda?

Fördjupning Marknadsföring

  • Hur skulle ni marknadsfört boo.com om ni startat företaget idag? Tror ni att det vore enklare eller svårare att marknadsföra ett e-handelsbolag 2017 än det var 1998–99, motivera era svar?

Fördjupning Ekonomi

  • I slutet av 90-talet talades det ofta om ”Den nya ekonomin”. Undersök vad som menas med detta begrepp, varför det blev så omtalat och hur det ser ut idag. Talas det fortfarande om den nya ekonomin eller dog den ut i och med IT-kraschen?
  • Under den så kallade IT-boomen var det vanligt med den typ av finansiering som beskrivs i texten. Undersök hur det ser ut idag, vilka möjligheter till finansiering finns det idag? Avsluta med att reflektera om det är ett sundare affärsklimat idag än det var för 20 år sedan?

Dela med dig av dina tankar