Örjan Andersson

Cheap Monday – jeansmärket som tog Sverige med storm

Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Sedan H&M köpte företaget 2010 har Örjan fortsatt att starta nya klädmärken.

Relaterad läsning: Entreprenörskap, Erling Persson – En ödmjuk företagsledare med sinne för framgång, H&M – Sverige modegigant mot nya mål

Centralt innehåll

  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll (Entreprenörskap och företagande)
  • Miljö, kretsloppstänkande, resurshushållnings- och säkerhetsfrågor. (Praktisk marknadsföring 2)

Instuderingsfrågor

  1. Hur väcktes Örjan Anderssons intresse för jeans?
  2. Varför var det en stor chansning för Örjan att öppna sin första second-hand butik?
  3. Vad efterfrågades av kunderna när första butiken i centrala Stockholm öppnades?

Diskussion

  • Örjan Andersson försökte lära sig allt han kunde om jeans. Hur tycker du att en entreprenör borde förbereda sig? Diskutera om vad som krävs för att starta egen verksamhet. Vad ska man tänka på för att lyckas hela vägen? Vilka hinder kan man stöta på?
  • Varför har utbudet av second-hand florerat i Sverige på senare tid? Hur gynnar det samhället i stort?

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande

  • Undersök vad det innebär för ett klädmärke som Cheap Monday att bli uppköpt av en klädjätte som H&M. Varför kan det finnas ett intresse att köpa från H&M:s sida?
  • Att lyssna på kunden är viktigt och klädmärket Cheap Monday blev en försäljningssuccé på grund av det. Undersök hur det har gått för andra svenska företag som varit lyhörda och mött kundernas efterfråga. Vilka företag finner du?

Dela med dig av dina tankar