Den populära Kobratelefonen

Ericofonen, eller Kobratelefonen som den populärt kallas, såg officiellt dagens ljus 1956. Historien om den här designklassikern går dock tillbaka mycket längre.

Centralt innehåll

  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer. (Teknik 1)
  • Grundläggande fakta om designprocesser och konstruktioner samt vedertagen terminologi.
  • Råvarutillgångar, material och produkter ur ett historiskt perspektiv samt deras utvecklingspotential. (Produktutveckling 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad lyckades tyska Siemens & Halske med 1930?
  2. Hur inspirerade Siemens och Halske svenska Ericsson?
  3. Vem var Ericssons Gösta Thames och vad lyckades han med?
  4. Vilket år var modellen klar för provtillverkning?
  5. Vad hade gjort intåg inom tillverkningsindustrin och hur påverkades telefonen av det?
  6. Vilket namn fick telefonen?
  7. Varför var detta något helt nytt i Sverige?
  8. Vad inträffade år 1956?
  9. Vad kan man hitta på Muesem of Modern Art (MoMA) i New York?

Diskussion

  • Varför tror ni att Ericofonen blev en omedelbar succé i både Sverige och utomlands?

Fördjupning Produktutveckling

  • Att ge kobratelefonen ett namn signalerade att telefonen nu började ses som en konsumentprodukt och inte bara en förlängning av telefonisystemet. Ta reda på om det finns liknade produkter på marknaden med snarlik designprocess som Ericofonens. 

Fördjupning Design/ Teknik

  • Undersök vilken design och vilka finesser som Telia Soneras modell Telia Kobra från 2007 har. På vilket sätt liknar Telia Kobra den klassiska Ericofonen i sitt formspråk?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *