Hur Kapp-Ahl grundades

Mjölnarsonen Per-Olof Ahl hade varit en framgångsrik reseförsäljare för olika produkter då han 34 år gammal började sälja kappor till vrakpris i en källarlokal på Omvägen i Göteborg 1953. Detta blev starten för företaget Kapp-Ahl.

För vidare fördjupning läs: Intervju med H&M:s grundare Erling Persson

Centralt innehåll:

  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad var Per-Olof Ahls affärsidé?
  2. Hur reagerade konkurrenterna på Per-Olofs idéer?
  3. Varför och hur agerade Per-Olof agera i smyg?
  4. Varför uppskattade kunderna Kapp-Ahl?
  5. Hur fick Per-Olof sina varor sålda innan han startade butiker över hela landet?
  6. Vad inträffade år 1985?

Fördjupning

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *