Konsumentens rätt till källkritik

Om hur man som konsument får rätt till oberoende och granskande journalistik och på så sätt lär sig vikten av objektivitet, trovärdighet och transparens.

För vidare fördjupning läs även: ICA – Besluten som gjorde Ica störst.

Centralt innehåll:

  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vem var Maja-Lisa Furusjö?
  2. Varför blev Icakuriren husmoderns bästa vän?
  3. Vad fick Maja-Lisa kämpa för och hur kom det att gynna Ica affärerna?
  4. Hur attraherade Ica:s reklamblad sina läsare?
  5. Varför var kunden viktigast enligt biokungen Anders Sandrew?
  6. Hur kommer det sig att Maja-Lisa började referera Konsumentinstitutets nyheter och tester?
  7. Varför var inte styrelsen, ledningen och handlarna nöjda?
  8. Vad innebar lingonsylt incidenten?

Diskussionsfrågor

  • Vad innebär ett gott kundbemötande?
  • Vad kan för- och nackdelen vara med att presentera sanningen för kunden?

Fördjupning

  • Hur tar man hänsyn till kundens behov? Vilken kundstrategi skulle du vilja arbeta med och varför?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *