Om hur man som konsument får rätt till oberoende och granskande journalistik och på så sätt lär sig vikten av objektivitet, trovärdighet och transparens.
För vidare fördjupning läs även: ICA – Besluten som gjorde Ica störst.
Centralt innehåll:
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
Instuderingsfrågor
- Vem var Maja-Lisa Furusjö?
- Varför blev Icakuriren husmoderns bästa vän?
- Vad fick Maja-Lisa kämpa för och hur kom det att gynna Ica affärerna?
- Hur attraherade Ica:s reklamblad sina läsare?
- Varför var kunden viktigast enligt biokungen Anders Sandrew?
- Hur kommer det sig att Maja-Lisa började referera Konsumentinstitutets nyheter och tester?
- Varför var inte styrelsen, ledningen och handlarna nöjda?
- Vad innebar lingonsylt incidenten?
Diskussionsfrågor
- Vad innebär ett gott kundbemötande?
- Vad kan för- och nackdelen vara med att presentera sanningen för kunden?
Fördjupning
- Hur tar man hänsyn till kundens behov? Vilken kundstrategi skulle du vilja arbeta med och varför?
Dela med dig av dina tankar