Spel – en underhållningsbransch större än Hollywood

Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar. Boken Kreativa Sthlm som släpptes 2018 visar hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är och vilken lång historia den har. Här på företagskällan har vi utifrån texter i boken skapat ett antal artiklar med tillhörande lektionsförslag.

Centralt innehåll

  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. (Teknik 1)
  • Olika programmeringsparadigms historik och användningsområden.
  • Olika programspråks historik och inbördes släktskap samt de vanligaste programspråkens aktuella användningsområden. (Programmering 3)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket företag gjorde datorspelen populära i mitten av 80-talet?
  2. Hur mycket omsatte spelutvecklingsbranschen i Sverige 2016?
  3. I vilken stad/städer grundades Digital Illusions?
  4. Vad hette deras första spel?
  5. Vilket företag köpte upp DICE (Digital Illusions) 2006?
  6. På vilket sätt anses det svenska systemet med studiemedel ha påverkat spelbranschen?
  7. Vad heter företaget som utvecklade Minecraft?

Diskussion

  • Vilka fördelar anser ni att Sverige har med den så kallade IT-mognaden, alltså att många tidigt kommer i kontakt med datorer och Internet?
  • Hur tror ni att framtiden för spel kommer se ut, hur ser spelen ut och vilka funktioner har de om 5 år?

Fördjupning

  • Undersök datorspelens historia, när kom de första spelen, hur såg de ut, vad kunde man göra och påverka i spelen.
  • Intervjua en spelutvecklare om hur man skapar ett framgångsrikt spel.

Dela med dig av dina tankar