Svensk Handel – Granit

Vi har intervjuat Susanne Liljenberg, en av entreprenörerna bakom Granit. Se lektionsförslag och filmklippet här.

För vidare fördjupning se även: Svensk Handel – Swedish StockingsNorins Ost, Polarn o Pyret, Linas matkasse och Melanders Fisk.

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
  • Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering.
  • Grundläggande budgeteringsformer, bokföring och bokslut.
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)

 Frågor

  1. Varför titulerar sig Susanne Liljenberg som serieentreprenör?
  2. Vad behöver den kreativa entreprenören Liljenberg för att sjösätta sina idéer? Varför?
  3. Hur gammal var Liljenberg när hon startade sitt första företag?
  4. Vilken typ av företag ville Anette Jorméus och Susanne Liljenberg starta? Varför?
  5. Vad har Anette och Susanne för olika roller och hur kan det jämföras med en bil?
  6. Vilka visdomsord har Susanne Liljenberg att ge till kommande entreprenörer?

Diskussion

  • Vad krävs för att klara sig som entreprenör? Vad bör man tänka på?
  • Hur kan ett gott samarbete se ut affärspartners emellan? Vad är det som behövs för att samarbete ska vara lyckat?

Dela med dig av dina tankar