När hård konkurrens får den svenska textilbranschen att flytta sin produktion utomlands.
För vidare fördjupning läs även: Björn Borg – Varumärket som blev en statlig thriller.
Centralt innehåll:
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
Instuderingsfrågor
- När och var bildades Sportjohan?
- Vilka drev företaget och hur länge?
- Varför ser Sportjohans produktions- och designchef 1970-talet som framgångsår?
- Vem och varför dömde man ut tröjorna?
- Hur marknadsförde man Sportjohans produkter?
- Varför blev det kärvare tider under 1980-talet?
- Vad hände med företaget i samband med rekonstruktionen?
- Vad genomförde man i slutet av 1990-talet?
- Hur såg företaget ut under 00-talet?
- Hur kom postorderverksamheten att moderniseras?
Diskussion
- Vad anser ni om att ha sin produktionstillverkning utomlands? Hur skulle man t.ex. kunna hålla sina leveranstider på bästa sätt?
Dela med dig av dina tankar