Svensk textilbransch flyttar utomlands

När hård konkurrens får den svenska textilbranschen att flytta sin produktion utomlands.

För vidare fördjupning läs även: Björn Borg – Varumärket som blev en statlig thriller.

Centralt innehåll:

  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. När och var bildades Sportjohan?
  2. Vilka drev företaget och hur länge?
  3. Varför ser Sportjohans produktions- och designchef 1970-talet som framgångsår?
  4. Vem och varför dömde man ut tröjorna?
  5. Hur marknadsförde man Sportjohans produkter?
  6. Varför blev det kärvare tider under 1980-talet?
  7. Vad hände med företaget i samband med rekonstruktionen?
  8. Vad genomförde man i slutet av 1990-talet?
  9. Hur såg företaget ut under 00-talet?
  10. Hur kom postorderverksamheten att moderniseras?

Diskussion

  • Vad anser ni om att ha sin produktionstillverkning utomlands? Hur skulle man t.ex. kunna hålla sina leveranstider på bästa sätt?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *