På den här sidan har vi samlat alla spännande och intressanta filmer som finns publicerade på Företagskällan. Filmer om händelser och skeenden ur det svenska näringslivets – och samhällets – historia.

Filmerna nedan är sorterade efter tema.

Entreprenörerna

I Entreprenörerna möter vi sex svenska kvinnor som varit framgångsrika och banbrytande inom olika branscher genom historien, från 1880-tal till 1980-tal.

Deras personliga öden och deras sätt att driva företag lyfts fram. Genom kvinnornas berättelser ser vi också Sverige ur ett nytt perspektiv.

Amanda Christensen

Amanda Christensen lärde svenska män klä sig mer färgglatt och var en föregångare när det gäller arbetsgivaransvar.

Relaterad läsning: Lektionsmaterial/artikel med ett Lektionsförslag: Hon trotsade föraktet och blev störst inom herrmode

Hanna Lindmark

När Hanna öppnar sin första matservering i Östersund 1902 har hon redan sin affärsidé klar. Det är då hon lägger grunden till det som ska bli Hushållsskolan Margareta, en affärsidé som kommer att ge framgång i mer än sextio år.

Relaterad läsning: Lektionsmaterial/artikel med ett Lektionsförslag: Margaretaskolans grundare

Hilda Ericsson

Se även reklamfilmen om makarna Ericson – Hilda och Magnus som är baserad på deras kärleksbrev: Love letter

Sofia Gumaelius

Ett enda manuskript och ett enda betalningstillfälle, det var Sofia Gumaelius affärsidé. Den som ville annonsera skulle slippa allt besvär. Nya Annonsbyrån skulle stå för arbetet. En fast prislista, redbarhet, ordning och hastig expedition var vad hon lovade kunderna. Tidningsägarna utlovades inkomster som gjorde dem oberoende och starka som publicister. Affärsidén skulle hålla i mer än hundra år.

Relaterad läsning: Lektionsmaterial/artikel med ett Lektionsförslag: ”En kvinna som kan sköta affärer som en hel karl”

Ulla Murman

Skrivbyråer har funnits i över 150 år men under lång tid ansågs de bryta mot lagen om privat arbetsförmedling. En av dem som skulle komma att förändra det synsättet var företagaren Ulla Murman, som med sitt okuvliga civilkurage efter 40 års kamp fick det statliga monopolet på fall.

Relaterad läsning: Lektionsmaterial/artikel med ett Lektionsförslag: Hon fick det statliga monopolet på fall

Wilhelmina Skogh

Wilhelmina Skogh var gotländskan som blev en av industrialiseringens största entreprenörer och pionjärer. Tack vare sitt nytänkande, sin drivkraft, envishet, mod och begåvning lyckades hon bli en av landets mest framgångsrika företagsledare inom hotell- och restaurangbranschen.

Relaterad läsning:

Entreprenörer berättar 2016

 

Granit: Susanne Liljenberg, grundare av Granit, berättar hur det är att vara entreprenör.

Linas matkasse: Lina Gebäck och Niklas Aronsson berättar hur Linas matkasse kom till.

Melanders Fisk – Nils Molinder berättar om grundandet av Melanders Fisk.

Norins ost – Lena Norin Selhag berättar hur Norins Ost startade.

Polarn o Pyret – Katarina af Klintberg berättar om grundandet av Polarn o Pyret:

Swedish Stockings – Linn Frisinger och Nadja Forsberg Linn berättar om hur idén till Swedish Stockings uppstod:

Entreprenörer berättar 2019

Gun Nowak, grundare av FACE Stockholm berättar om historien bakom företaget och om hur det är att vara entreprenör.

>> Lektionsförslag: Det lilla sminkföretaget som gjorde global succé

Adam Brånby på Woolpower berättar om hur det är att vara entreprenör inom textilbranschen.

>> Lektionsförslag: En hållbar utveckling

Marie Walleberg, grundare till ImseVimse berättar om bakgrunden till sitt företag och om hur det är att vara entreprenör.

>> Lektionsförslag: Se behovet – fyll behovet

Pär Svärdson, grundare till nätapoteket Apotea

>> Lektionsförslag: E-handeln tar över

Entreprenörer: Överlevarna

I maj 2010 var Centrum för Näringslivshistoria med under Svenskt Näringslivs Framtidsmöte på Stockholmsmässan i Älvsjö, Stockholm. Vår monter var bland de mest besökta och idén att spela in företagare på plats i tre minuters intervaller uppskattades. Ingen var svårbedd, de flesta ville vara med och som bonus tittade Carola Lemne, Rune Andersson och Urban Bäckström in, sistnämnde med en glödande apell för historia.

Svenskt Näringslivs dåvarande vd Urban Bäckström berättar om företagandets villkor och hur företag och entreprenörer kan dra nytta av sin historia.

Vikariepoolen

Lillebeth Holmdahl berättar om hur hon startade upp företaget Vikariepoolen.

Taxi Stockholm

Thomas Jansson från Taxi Stockholm berättar om företagets historia från 1899 till idag, om företagsansvar, prövningar och avregleringar. Från häst och vagn till miljöbilar.

Praktikertjänst AB

Praktikertjänst AB:s vd Carola Lemne berättar historien bakom det som kommit att bli Sveriges största privata koncern inom tandvård och hälso- och sjukvård. Under 50 års tid har man gått från tre medarbetare till 8 500.

Städpulsen AB

Robert Andersson berättar historien om sitt företag Städpulsen och vikten av att hålla god kvalitet. Här betonas även det viktiga i att se det positiva i svackor och motgångar – hur man reser sig efter en krisen och blir bättre av erfarenheterna.

Busbolaget AB

Susanne Bennström berättar hur hon lyckats driva sin förskoleverksamhet Busbolaget genom ekonomiska stålbad och skiftande politiska vindar. Hon reflekterar också över egenföretagandets villkor och vilka krav det ställs utöver de man kan vänta sig som anställd.

Googol

Dariush Ghatan

Hiltmann Industriprodukter AB

Lisbeth Hiltmann berättar sitt företags historia genom toppar och dalar – bland annat om hur branschen prövades under finanskrisen 1992 och de efterkommande åren.

MSC Konsult AB

Muazzam Chodhury, vd för MSC Konsult, berättar företagets historia och redogör för sina tankar om entreprenörskap och att stå på egna ben – personlig frihet framför tryggheten som anställd.

Hagmarkens skola

Berith Strömquist berättar om hur hon i femton års tid lyckats driva den fristående skolan Hagmarken i Bälinge – och om hur verksamheten lyckats överleva nedskärningar och skolpolitiska skiftningar.

Emhart Glass Sweden AB

Bertil Bjugård berättar hur det amerikanska företaget Emhart Glass förvaltat arvet från uppköpta Sundsvalls verkstäder, ett företag med över 250 år på nacken.

 

Tekniska innovatörer: Ljusa Idéer

Vilken betydelse har uppfinnare för samhällets utveckling? Och stämmer myten om uppfinnaren som en egensinnig och inbunden särling?

I ljusa idéer träffar vi Baltazar von Platen, Gustaf Dalén, Sven Wingquist, Jonas Wennström, Carl Edvard Johansson och Carl Munters – sex uppfinnare som kämpade mot svårigheter och tävlade om att komma först i en tid där grunden till Sveriges välstånd och storindustri lades.

Baltzar von Platen och Carl Munters

Carl Edvard Johansson

Gustaf Dalén

Jonas Wenström

Sven Wingquist

Hela filmen

När Sverige blev rikt

I tre delar får vi följa Sveriges utveckling från 1800-talets fattiga jordbruksland, över snilleuppfinnarna och de industriella succéerna, fram till 1970-talet.

Del 1: Den svenska revolutionen 1830-1880

Del 2: Snilleindustrierna 1880-1920

Del 3: Den svenska modellen 1920-1970

150 år av spjutspetsteknik

Fyra filmer från Teknikföretagen.

Del 1: Världsledande teknik löser människors behov

Del 2: Tekniken ger oss en ny vardag och välfärd

Del 3: Svensk teknik i en globaliserad värld

Del 4: Steg ut i det okända

History Marketing

Allt fler företag använder sin egen historia som hävstång för framtida utveckling. På vårt årliga event: History Marketing Summit berättar de hur de arbetar med sin historia, som stöd för dagens marknadsföring, organisationsbyggande och produktutveckling. Se föredrag från företag som Indiska, ICA, Zoégas, Electrolux, Systembolaget, Levi´s, Coca-Cola, Storytel och många fler.

Katarina Berg: Så bryter vi på Spotify mot hur man jobbat historiskt!

Helt plötsligt bryter ett företag mot allt vedertaget – om hur man jobbar i företag. På Spotify kommer de anställda framöver att få jobba från var de vill. För ”jobb är något man gör, inte något man går till”. På HMS21 berättade Katarina Berg, Spotifys globala hr-chef, mer om hur detta brott mot historiska arbetssätt kommer genomföras.

Lektionsförslag: Företagskulturen på Spotify >>

Martin Gebhardt: Så jobbar vi på Adidas med vår historia

Efter åtta år på Adidas företagsarkiv tog Martin Gebhardt med sig allt han vet om Adidas rika historia till sin nya tjänst – på Adidas marknadsavdelning. På HMS21 berättade han mer om hur man kan väva in historia när man marknadsför dagens skor.

Lektionsförslag: Vikten av att bevara sin historia >>

Ted Ryan: Så jobbar vi på Ford Motor Company med vår historia 

På 118 år hinner ett bolag skapa mycket historia. Ted och hans team samlar fysiska och digitala artefakter – så att Ford kan använda historien för sitt framtidsfokus. Och ibland även bidra till historiska fejkdokumentärer! Ted berättar mer.

Lektionsförslag: Heritage Communication >>

Johan Eriksson: Så jobbade vi på Swedbank med sparbanksidéns 200-årsjubileum.

År 1820 grundades den första sparbanken. Det valde Swedbank, vars rötter går tillbaka till den banken, att lyfta 2020. Men hur firar man en idé? Bland annat genom konceptet ”Framåt då, framåt nu”. Johan Eriksson, kommunikationschef på Swedbank, berättade mer i ett samtal på HMS21 med Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Helen Winberg: Så arbetar vi på Skansen med att skapa nya intäkter utifrån kulturarvet vi förvaltar

Friluftsmuseet Skansen är inte bara ett populärt turist- och besöksmål — utan dess miljöer är även populära inspelningsplatser. Men inga filmteam kommer in utan att avtala med Helene Winberg, filmkoordinator på Skansen. Som därmed ger den stiftelsestyrda kulturarvsmiljön en intäktskälla i miljonklassen. Helene berättade mer om det jobbet på HMS21.

Lektionsförslag: Historien får liv på Skansen >>

Gustav Källstrand: Så blev Nobelpriset berömt!

Nobelpriset är idag känt världen över – men det tog tid att nå dit. Historikern Gustav Källstrand, aktuell med en ny bok om Nobelpriset och Nobelstiftelsens historia, berättade mer om hur det gick till – och om det arbete som pågår i Nobelstiftelsens arkiv just nu.

ICA och Arla samtalar om sina vinnande reklamkoncept

Som marknadschef vill man alltid skapa nytt. Hur håller man sig då från att INTE slopa historiska koncept? Som reklamkoncepten ICA-såpan (start 2001) eller Bregottfabriken (start 1995)? På HMS21 berättade Josefin Lundmark från ICA och Antoine Riché från Arla hur de håller fingrarna i styr.

Lektionsförslag: Ett vinnande reklamkoncept >>

Lena Posner Körösi, Kommittéen Demokratin 100 år: Historien håller demokratin levande

År 2021 firade Sverige 100 år med allmän och lika rösträtt. En demokratisk milstolpe. Men vägen dit var inte självklar. Lika lite som demokratin överlever utan ständigt underhåll. Lena Posner Körösi, demokratiambassadör för kommittén Demokratin 100 år, gav det större perspektivet kring historiens vikt i det här anförandet på HMS21.

Elin Andersson: Så jobbar vi på Dalénmuseet

Dalénmuseet i Stenstorp uppmärksammar uppfinnaren, företagsledaren och nobelpristagaren Gustaf Dalén och företaget AGA där han arbetade. Museiföreståndare Elin Andersson berättade mer om museets verksamhet på HMS21 – där museet även var en av två pristagare av årets Näringslivhistoriska pris.

Cecilia von Heijne: Så jobbar vi på Ekonomiska museet

Ekonomiska museet (Kungliga myntkabinettet) är en plats för ekonomiskt lärande för alla som är nyfikna på ekonomins roll historiskt och i dag. Museichefen Cecilia von Heijne berättade mer om museets verksamhet på HMS21 – där museet även var en av två pristagare av årets Näringslivhistoriska pris.

Anders Sjöman: Om strategiskt historiebruk och history marketing

Ett företags historia är alltid värt att lyfta fram. Men hur hittar man rätt balans mellan då­tid­ens berättelser och dagens satsningar? Man vill ju inte att historie­bruket blir allför – baktungt. Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, gav i det här årets tips på hur man hitta rätt balans i sin history marketing, för att göra den verkligt affärsdrivande.

Karin Lindahl: Så jobbar vi på Indiska med vår historia 

Som managementkonsult hjälpte hon den krisdrabbade klädkedjan Indiska. Det slutade med att hon köpte företaget. Där andra såg ett gammalt företag på fallrepet såg hon styrkan i en lång historia. Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska berättar hur hon vågade ta steget och hur hon ser på historiens styrka (och även belastning!) när hon med sitt team utvecklar dagens Indiska.

Martin von Arronet: Så jobbar vi på Electrolux med vår historia

I år 2019 firar Electrolux 100 år. I varje tid, under ett sekel, har företaget hållt sig relevant – och det genom att alltid utveckla kundernas livsmiljö. Martin von Arronet, kommunikationsdirektör på Electrolux, berättar om hur Electrolux i dag använder historien för att stödja sina framtida planer. Dessutom går han igenom sin lista över ”tio tips när du ska fira företagsjubileum”.

Den åter­upp­rättade Maria Zoéga med forskaren Anja Petersen från Dunkers Kultur­hus och Sofia Anderhall från Zoégas.

Förlåt oss, Maria!” sa annonser från kaffe­till­­verkaren Zoégas hösten 2018. Företagsberättelsen hade till dess fokuserat på hennes makes (korta) bidrag till företaget. Anja Petersen, forskaren som åter­upp­täckte Maria, och Sofia Anderhall från Zoégas marknadsavdelning, berättade mer om hur de återupprättade Marias roll i företagets historia. Samtalet leddes av Anders Houltz, forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Sibylla Jacobsson: Så jobbar vi på Kinnarps med vår historia

Evy och Jarl Andersson grundade kontorsmöbel­före­taget Kinnarps för över 75 år sedan. Sibylla Jacobsson, deras dotter och bolagets styrelseordförande, berättade på History Marketing Summti 2019 hur arvet görs aktuellt och inspirerande för dagens 2 300 anställda.

Storytel: Ett ungt företag – med en hundraårig historia.

Ljudboksförlaget Storytel, grundat 2005, äger Norstedts, grundat 1823 och Sveriges äldsta förlag. Hur balanserar man gammalt och nytt i en och samma koncern, med målet att boken ska fortsätta växa, i alla dess former? Storytels ordförande Rustan Panday berättar.

Groth & Co: Så firade vi 150 år!

Groth & Co grundades 1869 som Skandinaviens första patentbyrå. När byrån i år 2019 firade 150 ville man fira – men hur gör man patent för glödlampor och separatorer relevanta idag? Och hur slår man på stort när man är en liten spelare? På History Marketing Summit 2019 berättade Mats Lundberg, vd och Viktor Backemar, marknadschef, om hur de arbetat med jubileet, i ett samtal med Anders Houltz, forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Joakim Lusensky: Så jobbar vi på Mäklarsamfundet med vår historia

Vid första världskrigets slut hade en het bostads­marknad lockat många oseriösa typer att kalla sig ”mäklare”. En bransch­orga­nisation skapades för att skydda yrket och driva god mäklarsed – och det har den nu gjort i 100 år. Joakim Lusensky, kommunikations- och analyschef på Mäklarsamfundet, berättade på History Marketing Summit 2019 om hur förbundet använder sitt jubileum för att fortsätta utveckla både yrket och branschen.

Anders Johnson: Så skildras näringslivets historia av historiker, i media och i populärkultur

Hur skildras egentligen det svenska näringslivets historia i böcker, filmer och media? Vilka typer av företag, branscher, människor, företeelser brukar uppmärksammas – och vad brukar glömmas bort? Skriftställare Anders Johnson borde veta efter att ha skrivit närmare 150 böcker om svenskt näringslivshistoria. På History Marketing Summit 2019 gav han sin syn på saken. Han hade dessutom just tagit emot Näringslivshistoriska priset 2019 för sin långa gärning, så detta var hans pristagarföreläsning.

Anders Sjöman: Om strategiskt historiebruk och history marketing

Ett företags historia bygger varumärke, stärker medarbetare och hjälper med förändringar. Inte illa för en tillgång som skapas bara för att man driver verksamheten. Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, berättade mer om affärsstödjande historiebruk, eller history marketing, i den här inledningen till History Marketing Summit 2019, en heldag om strategiskt historiebruk.

Sara Kinsey: Så jobbar vi på Nationwide i England med vår historia (Obs! Föredraget ges på engelska)

Bolåneinstitutet Nationwide Building Society har i 175 år hjälpt britter att finansiera sina bostäder. Alla beslut företaget tar idag utgår från sju principer som skapats genom historien. För varje ny satsning frågar man sig vad grundaren, mr Cooper, skulle göra idag – och tar diskussionen därifrån. Arkivchef Sara Kinsey berättade hur det går till – och visade historiska poesifilmer om bolån.

Anna Malmhake, tidigare VD på The Absolut Company

Anna Malmhake, tidigare vd på The Absolut Company, berättade på History Marketing Summit 2018 hur dagens aktiviteter på Absolut hämtar sin inspiration i hur brännvinskungen L.O. Smith, mannen som skapade absolut renat brännvin, arbetade.

Ralph Huber, chef för BMW Museum (Obs! Föredraget ges på engelska)

Ralph Huber, chef för BMW Museum och för BMW Group Classic Communications, berättade på History Marketing Summit 2018 om hur ett klassiskt bilmärke använder sin historia för att stödja försäljningen av dagens bilar.

Ulrika Romantschuk, Executive Vice President, Communications & Branding, Fazer Group 

Ulrika Romantschuk, globalt ansvarig för kommunikation och varumärke på finska Fazer Group, berättade på History Marketing Summit 2018, om hur den familjeägda koncernen använde styrkan i sin egen historia när de arbetar med dagens utmaningar.

Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson AB 

Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, berättade på History Marketing Summit 2018 om det 100-årsfirande företaget från Insjön gör sin historia relevant även för dagens kunder och medarbetare.

Dawn Sinclair, arkivarie på HarperCollins UK (Obs! Föredraget ges på engelska)

Dawn Sinclair, arkivarie på bokförlaget HarperCollins UK, berättade på History Marketing Summit 2018 om hur ett 200-årigt företag bevarar och sedan aktiverar sin historia för att få energi i dag och för framtiden.

Pelle Kotschack, vd Djurgårdens IF (Alliansföreningen) 

Pelle Kotschack, vd på Djurgårdens IF (Alliansföreningen) berättade på History Marketing Summit 2018 om hur en idrottsförening, med sitt ständiga inflöde av nya spelare i såväl ungdoms- som elitlag, jobbar med att hålla historien levande för alla. Han frågade sig även varför företag inte tar bättre hand om sina tidigare anställda – eller ”legendarer” som de ofta kallas i sportsammanhang.

Malin Billing, Astrid Lindgren AB

Malin Billing, rättighetsansvarig på Astrid Lindgren AB (tidigare Saltkråkan AB) och även barnbarn till Astrid Lindgren, berättade på History Marketing Summit 2018 om hur det är att arbeta på ett företag där så många har en relation till dess historia. Medan många andra företag behöver arbeta aktivt för att intressera omvärlden för dess historia, behöver Astrid Lindgren AB har ett mer bevakande och vårdande inställning, så att den verkliga historien om Astrid Lindgren inte förvanskas eller förflyktigas.

Jacob Wallenberg, ordförande för Investor AB

Jacob Wallenberg, ordförande för Investor AB, på History Marketing Summit 18 hur dagens generation i familjen Wallenberg resonerar kring historiens värde och kring historieberättande – och hur det kanske skiljer sig från tidigare generationers.

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria

Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria, invigde History Marketing Summit 2018, en heldag med företag som valt att aktivt använda historien som en strategisk för framtida tillväxt. Anders gav en uppdatering på området ”history marketing”, med extra fokus på argument man kan höra MOT att arbeta med sin historia – och hur man kan bemöta dem.

Stephanie Bonsack: Så jobbar Swarovski med sin historia (Obs! Föredraget ges på engelska)

Stephanie Bonsack, chef för företagsarkivet på österrikiska kristallfirman Swarovski berättade om företagets arkiv, dess organisation – och position inom företaget. (Hinner du inte se hela hennes presentation, se i så fall filmen hon visade om Swarovski Corporate Archive.)

Tracey Panek: Så jobbar Levi Strauss & Co med sin historia (Obs! Föredraget ges på engelska)

Tracey Panek, företagshistoriker och varumärkesvårdare på Levi Strauss talade på History Marketing Summit 2017, där företag som använder styrkan i sin egen historia möttes för att dela erfarenheter. Tracey berättade bland annat om hur Levi’s använder sin historia för PR-aktiviteter för att befästa sin roll som skaparna bakom blåa jeans. (Läs även intervjun med Tracey i Vogue från 2016).

Martin Hedensiö: Så jobbar Alecta med sin historia

1917 grundades SPP, dagens Alecta. I 100 år har företaget varit en bärande del av det svenska trygghetssystemet. Martin Hedensiö, företagets kommunikationsdirektör, berättade om hur Alecta arbetar med sin historia, såväl under jubileumsåret 2017 som mer generellt när företaget la en ny kommunikationsplattform. (Här finns Alectas historiska webbsajt som Martin berättar om i filmen.)

Anna Larsson: Så jobbar Systembolaget med sin historia

Anna Larsson, gruppchef för butikskommunikation på Systembolaget, berättade om hur viktigt det är för alla anställda att känna till Systembolagets ursprung och hela historia – för att kunna förstå dagens situation med den ensamrätt på alkoholförsäljning som företaget har. (De filmer och texter som nyanställda på Systembolaget får se under sin introduktionskurser hittar du på Systembolagets historiska webbsajt.)

Stefan Nilsson: Så jobbar Ersta diakoni med sin historia 

Sedan 1851 har Ersta diakoni tagit hand om människor i utsatta livssituationer. Ersta har ofta gått före och visat vägen, inom sjukvård och socialarbete – men ibland kommit efter sin samtid. Stefan Nilsson, direktor och chef på Ersta Diakoni, berättade om Ersta använder historiens lärdomar för dagens beslut. (Ersta Diakonis historia kan man läsa mer om i boken ”Se människan!” från Förlaget Näringslivshistoria.)

Eva Burén och Björn Olsson: Så jobbar ICA med sin historia

1917 fick Hakon Swenson idén om ”fria handlare i samverkan”. Eva Burén, informationschef på ICA-handlarnas Förbund, och Björn Olsson, kommunikationsdirektör på ICA Gruppen, berättade om hur ICA använder historien för att hålla den idén levande oavsett om det är jubileumsår, som i år, eller inte. (Hakons ”omöjliga idé” beskrivs även på ICAs historiska sajt, byggd av Centrum för Näringslivshistoria.)

Thommy Bindefeld: Så jobbar Svenskt Tenn med sin historia

Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, berättade om länken mellan en unik företagshistoria och vår samtid, där ett exempel är att Svenskt Tenn produktutvecklar både ur vårt historiska arkiv och tillsammans med samtida formgivare.

Hanna Dunér: Det här med öppenhet och transparens

Näringslivsjournalisten Hanna Dunérvars artiklar vi läst i Dagens Industri och Svenska Dagbladet, hade lyssnat på dagens alla presentationer av hur företagen ”arbetade med historien”. Hon avslutade konferensen med några tankar om vad hon hört – och om det här med öppenhet och transparens.

Anders Sjöman: Det här är history marketing

Trenden växer att företag använder sin egen historia för att stärka sina varumärken. Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde konferensen med att berätta vad som hänt inom ämnet sedan förra årets History Marketing Summit. (Vill du inte se filmen kan du istället läsa Anders senaste krönika om ”history marketing”.)

Ted Ryan, Coca Cola Archives & Per Carleö, Volvo Car Sverige

Så stärker historien konsumentvarumärken: Ett samtal mellan Ted Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, lett av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Samtalet var en del av History Marketing Summit 2016.

Om talarna:

TED RYAN, COCA-COLA ARCHIVES Director for Heritage Communications på The Coca-Cola Company, där han arbetat sedan 1997 och ansvarar för gruppens historiska samlingar. Ted har bl a lett arbetet med att återställa, digitalisera och katalogisera över 25 000 historiska Coca-Cola annonser som donerats till US Library of Congress. Ted bidrar regelbundet till magasinet Coca-Cola Journey, bloggen Coca-Cola Conversations och så klart till Coca-Cola Archives Facebook- och Twitter-sidor.

PER CARLEÖ, VOLVO CARS SVERIGE Sedan Zlatan Ibrahimovic, Robyn och Avicii med flera medverkat i reklamkampanjskonceptet ”Made by Sweden”har Volvo Car Sveriges siffror skjutit i höjden. För det arbetet vann Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo, förra årets Resumépris som Sveriges bästa marknadschef. Per berättar här mer om vad som ligger bakom framgångarna – och hur Volvos långa historia stärker dagens varumärkesbyggande.

Margareta van den Bosch, H&M & Gianluca Pastore, Benetton Group

Historiens nytta för modeindustrin: Ett samtal mellan Margareta van den Bosch, H&M och Gianluca Pastore, Benetton Group lett av modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. Samtalet var en del av History Marketing Summit 2016.

Om talarna:

MARGARETA VAN DEN BOSCH, H&M Chefsdesigner på H&M i 20 år – företagets första! – och en av modebranschens mest erfarna beslutsfattare. Idag arbetar hon som kreativ rådgivare åt H&M.

GIANLUCA PASTORE, BENETTON GROUP Global Communication Director på Benetton Group, där han leder arbetet med gruppens nya kommunikationsstrategi, som till stor del bygger på de utförliga Benetton-arkiven utanför Venedig.

INGRID GIERTZ-MÅRTENSON Modehistoriken Ingrid Giertz-Mårtenson har lång erfarenhet från såväl fransk haute couture som europeiska modeorganisationer, och som tidigare chef för Svenska Moderådet. Initiativtagare till Centrum för modevetenskap vid Stockholms universitet.

Ben de Vries, Ericsson & Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

Att arbeta med sin svenska historia – globalt: Ett samtal mellan Ben de Vries, Ericsson, och Patrik Nygren-Bonnier, IKEA, lett av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Samtalet var en del av History Marketing Summit 2016.

Om talarna:

BEN DE VRIES, ERICSSON Ben kom till Ericsson 2001, där han bl a lett Ericssons Experience Marketing Team, tagit fram event-koncept och lett projekt som Mobile World Congress, Volvo Ocean Race och Ericsson Studio. Han startade det taktiska marknadsteamet för sub-Saharan Afrika och blev 2014 Head of Brand Management. Ben kommer bl a tala om hur Ericsson drar global nytta av historiesajten www.ericssonhistory.com.

PATRIK NYGREN-BONNIER, IKEA Marknadschef för IKEA Sverige som tidigare arbetat inom Swedbank-koncernen som försäljnings- och Marknadschef på Swedbank Försäkring, och i många år på reklambyråer, bl a som grundare av Vargen Reklambyrå. Från IKEAs varumärkesbyggande kommer han bl a berätta om arbetet med det nyöppnade IKEA museet i Älmhult.

Webbinarier om Historiebruk

Så firade Swedbank 200 år med sparbanksidén

.

År 1820 grundades den första sparbanken i Sverige – vilket betyder att sparbanksidén firade 200 år 2020. Det valde Swedbank, vars rötter går tillbaka till den första sparbanken, att uppmärksamma.  Varför och hur de gjorde det berättade Swedbanks kommunikationschef Johan Eriksson mer om i ett direktsänt samtal 3 dec 2020 med Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria.

Det blev ett samtal om historiens allmänna värde, om dess specifika värde för ett företag, om hur får med sig historiens kraft in i verksamheten idag – och hur man balanserar historiebruket med allt annat som en verksamhet gör.  Dessutom ges exempel på hur Swedbank valt att berätta historien om sparbanksidén under 200 år på olika sätt, under temat ”Framåt då, framåt nu”.

Använd din historia strategiskt – Grunder i history marketing

Med sitt historiska material kan företag skapa en strategisk tillgång att använda i kommunikation, varumärkesbyggande och förändringsarbeten. Vår kommunikationschef Anders Sjöman berättar hur du kan aktivera ditt företags historia som ett affärsbyggande verktyg och ger många exempel på hur andra företag jobbat med historia, både svenska och utländska.

Webbinarier om Näringslivshistoria

Waldemar Jungner och de första elbilarna

Den svenske uppfinnaren Waldemar Jungner var på väg att knäcka problemet med batteridrivna bilar – redan år 1900. Med sitt revolutionerande alkaliska batteri slog han världsrekordet för batteridrivna bilar på Stockholms gator – 148,5 kilometer på en och samma laddning. Jungners uppfinning kom att ligga till grund för en av de svenska snilleindustrierna, men uppfinnaren själv fick nog av batterivärlden efter patentstrider med Thomas Edison i USA, som kort efter svensken tagit patent på en snarlik uppfinning. Svenska Ackumulatoraktiebolaget Jungner grundades 1910 och blev snart känt för sina batterier under varumärket Nife. På några decennier utvecklades en multinationell verksamhet kring huvudfabriken i Oskarshamn. Företaget lever kvar och ingår i franska batterikoncernen SAFT. Efter över ett sekel är det alltjämt Waldemar Jungners patent från 1899 som ligger till grund för tillverkningen.

”Batterifabriken: En uthållig kraftkälla i Oskarshamn” (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) skildras utvecklingen. Bokens författare Anders Houltz berättar om resan från en närmast bortglömd uppfinnare, Waldemar Jungner, och hans batterilösning till dagens moderna batteritillverkare. Vi spelade in hela föredraget, bara klicka här och se det.

Anna Whitlock – Reformpedagog och rösträttsledare

Anna Whitlock, verklighetens fröken Friman, var en svensk skolpionjär och kvinnosakskämpe, som verkade när det moderna Sverige tog form. I den skola som Anna grundade 1878 kom hon att införa många pedagogiska nyheter, som vi idag ser som självklara i skolväsendet. Många politiskt radikala eller kulturellt verksamma satte sina barn i hennes skola. Dessutom, eftersom undervisningen var religiöst neutral, kom också barn från judiska hem med namn som Bonnier, Josephson och Lamm.

Anna hade ett häftigt humör, men blev trots detta en samlande kraft inte bara i skolvärlden utan även i rösträttskampen. Hon var en formidabel nätverksbyggare och det var inte lätt att tacka nej när hon bad någon att ställa upp i hennes ”reformkoncern.”

Lyssna på bokens författare Anders Johnson, journalisten och författaren Ulrika Knutson samt Centrum för Näringslivshistorias vd Alexander Husebye i samtal om skolpionjären och kvinnosakskämpen Anna Whitlock och den tid hon verkade i.

Näringsfrihetens dag den 18 juni 2020

Under den rådande pandemin år 2020 firades Näringsfrihetens dag med ett webbinarium. Anders Johnsson – skriftställare och näringslivshistoriker, Anahi Davila – arkivpedagog på Centrum för Näringslivshistoria samt Anders Houltz – forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria berättar om när näringsfrihetsreformen klubbades igenom och blev ett faktum och en vinst för Sverige.

UR Samtiden - föreläsningar om näringslivet

En föreläsningsserie av Utbildningsradion med olika föreläsare som berättar om fenomen inom ekonomi eller om mynt från olika tider i historien. Inspelat 2020 på Historiska museet i Stockholm. Arrangör: Kungliga Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum. Här nedan med anställda från Centrum för Näringslivshistoria

Om sparbankerna och bankhistoria

1820 startade den första sparbanken och blev den första banken för vanligt folk. Anders Sjöman, kommunikationschef vid Centrum för Näringslivshistoria, har grävt djupt i sparbankernas arkiv för att bättre förstå deras 200-åriga historia. Hur har bankväsendet för privatpersoner och sparandet förändrats genom tiderna? Inspelat den 20 maj 2020 i Guldrummet på Historiska museet, Stockholm. Arrangör: Kungliga Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria.

Den moderna svenska spelbranschens historia

Den 1 januari 2019 förändrades den svenska spelmarknaden. Då infördes en ny lag i Sverige som gjorde det möjligt för utländska spelbolag att ta del av den svenska spelmarknaden. Karin Jansson Myhr, redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria, har skrivit en bok om denna förändring: ”Den moderna svenska spelbranschen”. Inspelat den 20 maj 2020 i Guldrummet på Historiska museet, Stockholm. Arrangör: Kungliga Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria.

Electrolux grundare Axel Wenner-Gren

I boken ”Shape living för the better” nyanserar journalisten och författaren Ronald Fagerfjäll bilden av Axel Wenner-Gren – Electrolux grundare. Istället för en man som av sin samtid betraktades som bedragare, träder det fram en person som snarare går att jämföra med dagens entreprenörer som Elon Musk och Steve Jobs. Inspelat den 20 maj 2020 i Guldrummet på Historiska museet, Stockholm. Arrangör: Kungliga Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria.

Waldemar Jungner – elbilar på Stockholms gator redan 1900

Vid sekelskiftet 1900 var uppfinnargestalten en av de stora hjältarna. En som verkligen hade siktet inställt på en uppfinnarkarriär var Waldemar Jungner. Han uppfann och satte rekord i körning med elbil redan 1900. Anders Houltz har skrivit boken ”Batterifabriken” – om en uppfinning som blev ett stort företag. Inspelat den 20 maj 2020 i Guldrummet på Historiska museet, Stockholm. Arrangör: Kungliga Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria.

Näringsfrihetens dag

I dag garanteras näringsfriheten i Regeringsformen, 2. kap, 17§, men det var först 18 juni 1864 som ”ehnvar man och kvinna i Sverige” fick rätt att driva företag. Detta lade grunden, tillsammans med andra samhällsreformer vid samma tid, för det moderna Sverige. Årsdagen för allmän näringsfrihet uppmärksammar Centrum för Näringslivshistoria varje år på olika sätt.

H&M – klädkedjan som blev gigant

Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, berättar historien om H&M, den svenska klädkedjan som blev en global modegigant. En berättelse baserad på H&Ms företagsarkiv, som finns samlat hos Centrum för Näringslivshistoria. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

Hilda och LM Ericsson: det äkta paret som skapade Ericsson

Krister Hillerud, företagshistoriker på Centrum för Näringslivshistoria, berättar om hur det äkta paret Hilda och Lars Magnus Ericsson drev igång ett företag som fick deras namn – och som idag är det globala telekombolaget Ericsson. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

LO Smith, mannen på Absolut-flaskan, entreprenör & politiker

Lovisa Kragerud, arkivarie och chief storyteller på The Absolut Company, berättar historien om LO Smith, mannen som vi idag mest känner som ”sigillet på Absolutflaskan” men som var en entreprenör, politiker och ”brännvinskung” i slutet av 1800-talet. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

Sofia Gumaelius skapade den svenska reklambranschen på 1880-talet

Rita Feldman, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, berättar om hur Sofia Gumaelius vid 1880-talets slut kom på att en annonsbyrå nog vore en bra lösning för både annonsörer och tidningar – och från Gumaelius Annonsbyår har vuxit hela den svenska reklambranschen. En berättelse baserad på Gumaelius företagsarkiv, som finns bevarat hos Centrum för Näringslivshistoria. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

Ludvig och Robert Nobel, så mycket större än Alfred

Thomas Tydén, professor och f d ordförande för Nobels släktförening, berättar historien om Alfred Nobels bröder Ludvig och Robert, som byggde ett oljebolag i Azerbajdzjan vid 1900-talets början, ett bolag som kom att slåss med Rockerfeller och Standard Oil om platsen som världens största oljebolag – fram till att ryska revolutionen inträffade. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

IKEA, Ingvar Kamprad och monopolutredningsbyrån

Tony Nilsson, arkivarie på IKEA, berättar om hur IKEAs tidiga dagar märktes av kampen mot de möbeloligopol som skapats i branschen och som inte gillade möbelhandlaren i Älmhult och hans lösningar. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

Clas Ohlsons älskade prylar

Anders Landén, redaktör på Centrum för Näringslivshistoria, berättar om Clas Ohlson, både mannen och företaget, som drivits från Insjön, Dalarna sedan 1919 – och som i 100 år gett ut sin årliga Clas Ohlson-katalog, full av prylar. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

”Besvärliga människor” – 400 år av svenska entreprenörer

Anders Johnson, skriftställare och näringslivshistoriker, berättar om svenska entreprenörer under 400 år. Han berättar om dessa ”besvärliga människor” från Louise De Geer och Marie Sophie de la Gardie på 1600-talet till moderna entreprenörer som Barbara Bergström och Jan Stenbeck. Ett föredrag från Näringsfrihetens dag 2018, som arrangerades 6 juni 2018 på Fotografiska Museet av Centrum för Näringslivshistoria.

Näringsfrihetens dag den 18 juni 2020

Under den rådande pandemin år 2020 firades Näringsfrihetens dag med ett webbinarium. Anders Johnsson – skriftställare och näringslivshistoriker, Anahi Davila – arkivpedagog på Centrum för Näringslivshistoria samt Anders Houltz – forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria berättar om när näringsfrihetsreformen klubbades igenom och blev ett faktum och en vinst för Sverige.

150 år av Näringsfrihet

150 år av Näringsfrihet – Avsnitt 1

150 år av Näringsfrihet, del 1 av 4. Under andra hälften av 1800-talet skedde stora förändringar i Sverige och 1864 infördes näringsfriheten. Alexander Husebye och Per T Ohlsson berättar hur det gick till i detta första program av fyra.

Under samma tid infördes folkskolan, skråtvånget slopades, en ny aktiebolagslag infördes, inrikes passtvång avskaffades, järnvägens stambanor byggdes, fondbörsen öppnade och tvåkammarriksdagen infördes. Det var början på en mycket framgångsrik period för Sverige. En av de drivande personerna bakom bland annat näringsfriheten var finansministern i dåvarande ministären; Johan August Gripenstedt.

Producerat av Svenska Filmbolaget 2014 i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria. Programmet har tidigare visats i Axess TV.

150 år av Näringsfrihet – Avsnitt 2

Del 2 av 4. Innan näringsfriheten infördes 1864 var handel med varor reglerade till ett fåtal platser. Alexander Husebye och Lena Andersson-Skogh tillsammans med Mats Larsson berättar om Sverige före 1864 och efter.

Före 1860-talet var handeln strikt reglerad. Efter att näringsfriheten införts förändrades situationen radikalt när Johan August Gripenstedt skrev och lagen gjorde det möjligt för: ”enhvar svensk man och kvinna att starta och driva företag”.

Producerat av Svenska Filmbolaget 2014 i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria. Programmet har tidigare visats i Axess TV.

150 år av Näringsfrihet- Avsnitt 3

Del 3 av 4. I dag är det inget speciellt med telefonen eller mobilen, men för hundra år sedan var den en del av en ny utveckling som började med ett svenskt snilleföretag, Ericsson, som snabbt kom att internationaliseras. Alexander Husebye fortsätter berätta tillsammans med Ronald Fagerfjäll och Göran Ahlström.
Ericsson var ett av de svenska företag som inom loppet av ett par år vid 1800-talets slut tog långa kliv upp på förädlingsstegen, samtidigt som de expanderade och blev verksamma på en fri global marknad.
Producerat av Svenska Filmbolaget 2014 i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria. Programmet har tidigare visats i Axess TV.
150 år av Näringsfrihet – Avsnitt 4

Programserie med Alexander Husebye. Del 4 av 4. Näringsfrihet var också en förutsättning för den borgerliga kultur som tog stora steg in i samhällets mitt under slutet av 1800-talet. Alexander Husebye berättar mer tillsammans med Ulrika Knutsson och Lena Johannesson.

I vår serie om näringsfriheten har vi nått fram till Stockholmsoperans entréhall. En historisk byggnad som några vill ska ersättas av ett nybygge. Projekt av det här slaget har alltid kostat pengar, mycket pengar. Idag vill vi gärna se att staten står för fiolerna. I det slutande 1800-talet var förutsättningarna annorlunda. Men var kom pengarna ifrån?

Producerat av Svenska Filmbolaget 2014 i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria. Programmet har tidigare visats i Axess TV.

Invandrarna som byggde Sverige

Invandrare har under alla epoker sedan medeltiden, i alla delar av Sverige och inom alla samhällsområden haft stor betydelse för Sveriges utveckling. Deras historia berättar Anders Johnson i boken Invandrarna som byggde Sverige, vilken när den först gavs ut 2010 med titeln Garpar, gipskatter och svartskallar, utsågs till ”Årets bok om svensk historia” av Nättidningen Svensk Historias läsare.

Invandrarna som byggde Sverige berättar om entreprenörer, företagsledare, uppfinnare, konstruktörer, konstnärer, vetenskapsmän och politiker. Det är en bok om välkända svenska företag som Bonniers och Gleerups, Cloetta och Marabou, Expressen och Göteborgs-Posten, Felix och Findus, Höganäs och Perstorp, samt Handelsbanken och Sparbanken.

Boken finns nu i en uppdaterad upplaga, utgiven av Centrum för Näringslivshistoria och Dialogos Förlag. Den lyfter fram och levandegör en många gånger försummad del av Sveriges historia.

Medverkande: Alexander Husebye och Anders Johnson. Projektledare: Anders Sjöman. Inspelningstekniker: Lars Wallgren. Inspelad i Svenskt Näringslivs TV-studio.

Anders Johnson, författare till boken Invandrare som byggde Sverige, visar varumärken som skapades av invandrade entreprenörer.

Garpar, gipskatter och svartskallar: Inledning av Anders Johnson följt av en paneldiskussion

I boken – Garpar, gipskatter och svartskallar – beskriver prisbelönta skriftställaren Anders Johnson vilka värdefulla bidrag som invandrade entreprenörer gett till svensk ekonomisk utveckling. Under alla epoker, från medeltiden fram till idag.

Med avstamp i boken anordnade Centrum för Näringslivshistoria, Stockholms Handelskammare och SNS förlag ett välbesökt seminarium på Stockholms Handelskammare den 22 november 2010. I publiken deltog näringslivsorganisationer, myndigheter, departement och representanter från en rad olika företag.

Garpar, gipskatter och svartskallar: Inledning av Anders Johnson del 1

Garpar, gipskatter och svartskallar: Inledning av Anders Johnson del 2

Garpar, gipskatter och svartskallar: Paneldiskussion del 1

Paneldiskussion vid Stockholms Handelskammare den 22 november 2010 i samband med lanseringen av Anders Johnsons bok Garpar, gipskatter och svartskallar, som beskriver de värdefulla bidrag som invandrade entreprenörer gett till svensk ekonomisk utveckling.

Journalisten/författaren Dilsa Demirbag-Sten leder en initierad diskussion om företagsamhet och integration. I panelen deltog Babak Sadighi, vd Axiomatics, Imran Ahmad, vd Fittja drift och underhåll och Anastasia Georgiadou, vd för Svensk Personlig Assistans och Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare.

Garpar, gipskatter och svartskallar: Paneldiskussion del 2

Garpar, gipskatter och svartskallar: Paneldiskussion del 3

Garpar, gipskatter och svartskallar: Paneldiskussion del 4

Garpar, gipskatter och svartskallar: Paneldiskussion del 5

ICAs 100-årsjubileum: Livsmedelshistoriska seminarier

Ett arrangemang från Centrum för Näringslivshistoria under ICAs 100-årsjubileum. 12 september 2017 på Handelshögskolan i Stockholm.

Livsmedelshistoriska seminarier #3: Marknadsföringen

Livsmedelshistoriska seminarier #4: Hållbarhet

Filmer om husmor

Fru Plotter och fru Planér

Två typer av husmödrar. Fru Plotter är den slarviga, slösaktiga och oplanerande som ständigt inte har ingredienser hemma och måste återvända till butiken. Fru Planér är den organiserade och rationella som enligt tidens ideal köper ekonomiska storförpackningar och planerar sina butiksbesök väl och gör upp veckovisa matsedlar. Film ut ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Jubileumskalaset – Hakonbolaget 50 år 1968

Klipp ur spelfilm inspelad i samband med Hakonbolagets 50-årsjubileum. En journalist spelad av Isa Quensel får i uppdrag av tidningen att skriva en artikel om ICA. Hon tar hjälp av sin dotter, spelad av Lena Söderblom, måg, spelad av Lars Lind, och deras fem barn. De besöker och smygfilmar i ICA-butiker, Hakonbolaget i Västerås, Kumla Fruktindustrier och ICA Provkök i Stockholm. Motiv-ID: ICA010000. Från http://www.ica-historien.se 

Snabbköpsbutiken på Odengatan 31, 1947

Man brukar säga att snabbköpsbutiken på Odengatan 31 som öppnade 1947 är den första butiken i modernt snitt, är den enskilt största händelsen i handelns historia. Butiken markerar övergången mellan betjäning till självbetjäning, från ett behovsorienterat inköpsmönster till ett mer lustfyllt och framförallt varor på lösvikt till färdigpackade varor. Film ur KF:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Snabbköpsbutiken på Hantverkargatan 1947

Snabbköpsbutiken på Odengatan 31 var den butik som öppnades först sedan öppnades butiken på Hantverkargatan strax efter. Det fanns en genuin vilja och längtan att underlätta husmoderns tunga vardag med moderna metoder. Det var mer fritid som hägrade, emancipation och utveckling. Film ur KF:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Svensk elreklam på 1940-talet

Följ med två husmödrar i en elreklam från 1940-talet. Undersök hur hushållen skiljer sig åt och hur arbetssysslorna ser ut mellan dessa husmödrar. Vad är syftet med reklaminslaget? Reklamfilm ur Vattenfalls arkiv.

Filmer om de första snabbköpsbutikerna

Man brukar säga att snabbköpsbutiken på Odengatan 31 som öppnade 1947, är den första butiken i modernt snitt, som är den enskilt största händelsen i handelns historia. Butiken markerar övergången mellan betjäning till självbetjäning, från ett behovsorienterat inköpsmönster som underlättade husmors vardag till ett mer lustfyllt och framförallt varor på lösvikt till färdigpackade varor.

I Sverige anar vi självbetjäningens ankomst redan under 1930-talet. Livsmedelsbutiker exponerade allt fler varor på och runt disken. På EPA och Tempo-varuhusen omvandlades diskarna till öppna montrar. KF genomförde några mindre experiment redan före kriget och den första ICA-butiken ställde om 1946. Det verkliga startskottet var dock när Konsum Stockholm öppnade sin självbetjäningsbutik på Odengatan 31 april 1947.

Snabbköpsbutiken på Odengatan 31 var den butik som öppnades först sedan öppnades butiken på Hantverkargatan i Stockholm strax efter. Det fanns en genuin vilja och längtan att underlätta husmoderns tunga vardag med moderna metoder. Det var mer fritid som hägrade, emancipation och utveckling.

Filmer om olika säljsituationer i varuhuset

Enhetsprisaktiebolaget (EPA, varuhus), instruktionsfilm för personalen. Olika säljsituationer i kassor, där biträden uppträder fel och skrämmer bort kunderna. Vi får bland annat se ledighetskommittén. Dessutom situationer där biträdena uppträder rätt och får sälja.

Turitz & Co 1950-1955. FilmID NK000483b. Film ur NKs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Filmer om Atlas Copco

Se på filmer ur Atlas Copcos arkiv – både med svenskt och engelskt tal.

Familjedagen 1961

Atlas bjuder in sina anställda och deras familjer till fabriken i Sickla, Stockholm år 1961.

A Century of Atlas Copco

Take a look at the first hundred years of Atlas Copco, 1873–1973. When we were founded we made products for railways, but the core of our business dates back to the early years of the 20th century, when the first compressors, tools and rock drills were manufactured. Today, we are a world leader in these and many other areas.

Power in hand 1964

A film that depicts the use of Atlas Copco’s power tools in various industries, e.g ship building, automotive, air craft and furniture making.

Building with air

A film about how compressed air is used in the construction industry. An Atlas Copco sales man visits a construction site, and talks with the workers about how compressed air can facilitate their work.

Hydraulic Rock Drilling 1977 part 1

The first part presents the new concept of rock drilling – hydraulic rock drilling – with the new Atlas Copco drill COP1038, which was developed for the company’s 100th anniversary 1973. Part 2 includes several case studies were hydraulic rock drilling is in use, for example the Stekenjokk mine in Sweden, alpine tunnels in Switzerland, the Grimsel – Oberaar powerplant in Switzerland, and the Frejus tunnel between Italy and France.

Hydraulic Rock Drilling 1977 part 2

The Ballad of Mont Blanc 1960

A short Italian feature film about the worker Pasquale, who works at the Mont Blanc tunnel project on the Italian side. He is supposed to get married when the tunnel is finished.

Memoirs of an engineer 1962

In this film an Egyptian engineer tells his story about why he wants to participate in the greatest engineering project since the pyramids – the Assuan dam project. The building of the dam created an artificial lake, which flooded the Abu Simbel temples.

India’s Prime Minister Nehru visits Atlas Copco in Stockholm 1957

India’s Prime Minister Jawaharlal Nehru visits Atlas Copco’s plant in Sickla, Sweden. He, and other Swedish and Indian dignitaries, are welcomed by Atlas Copco’s president Kurt-Allan Belfrage. Mr. Nehru also visits the test mine, where he tries to handle a rock drill with pusher leg.

Se fler filmer, bilder samt artiklar på Atlas Copcos historiska hemsida >>

Filmer om Systembolaget

Se på filmer ur Systembolagets arkiv om företagets olika butikskoncept.

Framtidens butikskoncept steg 1

Systembolagets historia – Butikerna

Håll kön kort

Experten

Våra butiker ser inte ut som de flesta andra. Har du tänkt på varför det är så?

Experten – Medförsäljning

Experten – Stora priser

Experten 2015

Se fler filmer, bilder samt artiklar på Systembolagets historiska hemsida >>

Filmer om Vattenfall

Se på filmer ur Vattenfalls arkiv – både med svenskt och engelskt tal.

Lysande tider

Hals Villius tar tittaren på en resa genom Vattenfalls historia 1909 – 1999 och visar klipp från en mängd gamla Vattenfalls-filmer. Berättarröst: Hans Villius.

Porjus, Nämforsen, Hölle 1958

1915 – 1958. Invigningar av vattenkraftverk, Trollhätte-kanalen och HVDC-kabeln till Gotland.

Verksamma krafttag 1992

Filmklippet skildrar återuppbyggnaden av Älvkarleby kraftverk, med tre nya dammar, ett nytt aggregat, miljöåtgärder, investeringar i Laxön med mera.

Elmarknad i förändring 1993

Lars Jacobsson presenterar Vattenfalls analyser av en avreglerad elmarknad på en konferens. 1993.

Se fler filmer, bilder samt artiklar på Vattenfalls historiska hemsida >>

Guldkorn ur våra företagsarkiv

Vi på Centrum för Näringslivshistoria visar guldkorn ur våra företagsarkiv. Kom och följ med ut i arkivet!

Från lyxvara till vardagsgodis – Historien om Marabou:

Centrum för Näringslivshistoria presenterar: Från lyxvara till vardagsgodis – Historien om Marabou. Näringslivshistorikern och arkivarien Gustav Svensson berättar om Marabous över 90 år i Sverige.

Mannen som kunde sälja – Historien om Electrolux:

Centrum för Näringslivshistoria presenterar: Mannen som kunde sälja – Historien om Electrolux. Arkivarien och näringslivshistorikern Anders Gidlöf berättar om Electrolux och dess grundare Axel Wenner-Gren.

GB – en glasshistoria:

Centrum för Näringslivshistoria presenterar: GB – en glasshistoria. Författaren och kulturhistorikern Mats Wickman berättar historien bakom GB Glace.

Mannen som klädde folkhemmet – Historien om H&M

Centrum för Näringslivshistoria presenterar: Mannen som klädde folkhemmet – historien om Hennes & Mauritz. Näringslivshistorikern och arkivarien Gustav Svensson berättar om H&M:s historia.