Saab

År 1937 bildade Bofors och Elektrolux Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) i Trollhättan.

I 1936 års försvarsbeslut ingick att Sverige skulle bli självförsörjande på flygmateriel. Flera företag anmälde intresse att få del av de statliga satsningarna. Två av huvudkonkurrenterna var Bofors och Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping. År 1937 bildade Bofors och Elektrolux (med Axel Wenner-Gren som drivande i bägge företagen) Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) i Trollhättan. Nohab var dotterbolag till Bofors och Nohab Flygmotorfabriker i Trollhättan hade 1930 börjat tillverka brittiska flygmotorer på licens. Flygmotorfabriken kom nu att ingå i Saab.

År 1939 gick ASJ och Saab samman och Wallenberggruppen blev dominerande ägare. Saab fick ett avtal som i praktiken gav företaget monopol på utveckling och produktion av svenska militärflygplan. Men staten ville inte att hela den svenska flygindustrin skulle vara samlad i samma ägargrupp, vilket ledde till att Nohab Flygmotorfabriker 1941 såldes till Volvo och bytte namn till Svenska Flygmotor. Företaget hette Volvo Aero från 1994 till 2012 då det såldes till brittiska GKN och fick namnen GKN Aerospace Sweden AB. Företaget hette Volvo Aero från 1994 till 2012 då det såldes till brittiska GKN och fick namnen GKN Aerospace Sweden AB.

Reklamannons för SAAB personbil, 1963.   SAAB flygplan
Bild 1. Reklamannons för SAAB personbil, 1963.
Bild 2. SAAB 29 Tunnan

Personbilstillverkning

Saabs ledning, konstruktion och utveckling förlades till Linköping och tillverkningen till Trollhättan. Efter kriget fortsatte Saab utvecklingen av stridsflygplan men valde då att förlägga denna verksamhet till Linköping. Samtidigt ville man bredda sin produktion och lansera personbilar. Den första provbilen visades 1946 och serietillverkningen av Saab 92 påbörjades vid årsskiftet 1949/50.

1969 slogs de två Wallenbergföretagen Scania-Vabis och Saab samman till Saab-Scania. 1995 delades företagen upp.

General Motors blev hälftenägare av Saabs personbilar 1990 och köpte andra halvan år 2000. Holländska Spyker Cars köpte Saab Automobile 2010. Saabs biltillverkning gick i konkurs 2011 och året därpå köptes huvuddelen av tillgångarna av Nevs, ett företag med kinesiska ägare inriktat på att tillverka elbilar.


JAS 39 Gripen

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *