Folkhemmets högtidschoklad

I Sverige köper vi 2,5 miljoner Aladdin-askar varje år. Drygt 2 miljoner av dessa inhandlas under julsäsongen. Det här är historien om hur Marabou förde ut chokladpralinen till de breda massorna och skapade en svensk jultradition.

Relaterat poddavsnitt och filmklipp: Marabou – poddradio & Historien om Marabou 100 år, Cocoa för Life, Marabou-mix

Centralt innehåll:

  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus. (Ledarskap och organisation)
  • Produktutveckling utifrån olika aspekter, till exempel målgruppers ekonomiska, ergonomiska, estetiska, funktionella och sociala behov.
  • Design och designerns roll i samhället med fokus på människors olika behov och förutsättningar, till exempel utifrån genus eller funktionshinder.
  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)

Instuderingsfrågor

  1. Hur lyckades Johan Throne-Holst på kort tid göra choklad till en vara som de flesta hade råd med?
  2. Var hämtade Marabou sin främsta inspiration? Ge även exempel på produkter.
  3. Hur påverkade andra världskriget produktionen av de 500 artiklar som tillverkades?
  4. Varför blev chokladasken Aladdin väl lämpad för serietillverkning?
  5. När och varför lanserades systerprodukten Paradis?
  6. Hur blev dessa chokladaskar svenska högtidstraditioner?
  7. När och vilken varningslapp skickades ut i askarna?
  8. Hur firades Aladdin-askens 75-års jubileum?

Diskussion

  • Vad anser ni om Marabous inofficiella motto: ”Varje pris som kan sänkas är för högt”?

Fördjupning Marknadsföring

  • Hur viktigt är det med kundens åsikt? Ta reda på vilka andra svenska produkter där efterfrågan från kunden har styrt slutresultatet.

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

  • Vet du hur det gick för Marabou sedan? Vilka äger företaget idag och är chokladen lika populär som tidigare? Hur ser marknadsföringen ut på 2000-talet?

Fördjupning Design/ Marknadsföring

  • I och med andra världskriget, och bristen på kakao, socker och grädde, blev Marabou tvunget att banta produktportföljen kraftigt. Kvar blev bara de allra mest populära sorterna. Den enorma produktrikedomen kom aldrig tillbaka efter kriget. Snart gällde även en ny estetik och 1930-talets sirliga, detaljerade förpackningar var historia. Ta reda på hur förpackningarna såg ut under denna period.

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Företagsekonomi

  • Undersök hur Mondelēz International arbetar med hållbarhet i dag och fördjupa dig i Cocoa for life- projektet. Se även filmklippet nedan om hur arbetet går till.
  • Marabous konkurrent Cloetta visade tidigt en social medvetenhet och ambition att ta hand om sina anställda. Undersök varför Cloetta kom att kallas för ett folkhem före folkhemmet.
  • Hur ser konfektyrbranschen ut i dagens läge? Ta reda på vilka svenska samt utländska märken som leder i dag.

Dela med dig av dina tankar