Folkhemmets högtidschoklad

I Sverige köper vi 2,5 miljoner Aladdin-askar varje år. Drygt 2 miljoner av dessa inhandlas under julsäsongen. Det här är historien om hur Marabou förde ut chokladpralinen till de breda massorna och skapade en svensk jultradition.

Relaterad läsning: Från olycksstork till älskat varumärkeCocoa för Life, Marabou-mixNeonskyltarDesignprinsen Sigvard BernadotteKexet byggde en hel industri, Cloetta – ett folkhem på marknadens villkorMannen bakom Barnängen

Podd: Marabous historia

Relaterad film: History Marketing: Fazer

Instuderingsfrågor

  1. Hur lyckades Johan Throne-Holst på kort tid göra choklad till en vara som de flesta hade råd med?
  2. Var hämtade Marabou sin främsta inspiration? Ge även exempel på produkter.
  3. Hur påverkade andra världskriget produktionen av de 500 artiklar som tillverkades?
  4. Varför blev chokladasken Aladdin väl lämpad för serietillverkning?
  5. När och varför lanserades systerprodukten Paradis?
  6. Hur blev dessa chokladaskar svenska högtidstraditioner?
  7. När och vilken varningslapp skickades ut i askarna?
  8. Hur firades Aladdin-askens 75-års jubileum?

Diskussion

  • Diskutera vad ni anser om Marabous inofficiella motto: ”Varje pris som kan sänkas är för högt”. Vad tror ni man behöver ha i åtanke när man prissätter sina varor?

Fördjupning Marknadsföring

Marknadsundersökning:

  • Hur viktigt är det med kundens åsikt? Ta reda på vilka andra svenska produkter där efterfrågan från kunden har styrt slutresultatet.

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

Marabou räddar julen:

  • År 2009 förnyade Marabou Aladdinasken och gav konsumenterna möjligheten att bestämma dess innehåll via onlinekampanjen ”Rädda julen”. Denna kampanj kom att vinna priser och utmärkelser men själva sajten raddajulen.se blev kapat kort därefter. Undersök hur det hela gick till.

Fördjupning Design/ Marknadsföring

Förpackningsdesign:

  • I och med andra världskriget, och bristen på kakao, socker och grädde, blev Marabou tvunget att banta produktportföljen kraftigt. Kvar blev bara de allra mest populära sorterna. Den enorma produktrikedomen kom aldrig tillbaka efter kriget. Snart gällde även en ny estetik och 1930-talets sirliga, detaljerade förpackningar var historia. Ta reda på hur förpackningarna såg ut under denna period och hur den svenska förpackningens historia har varit.

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Företagsekonomi

Hållbarhetsinitiativ: 

  • Undersök hur Mondelēz International arbetar med hållbarhet i dag och fördjupa dig i Cocoa for life- projektet. Se även filmklippet nedan om hur arbetet går till.
  • Marabous konkurrent Cloetta visade tidigt en social medvetenhet och ambition att ta hand om sina anställda. Undersök varför Cloetta kom att kallas för ett folkhem före folkhemmet.
  • Hur ser konfektyrbranschen ut i dagens läge? Ta reda på vilka svenska samt utländska märken som leder i dag.

Centralt innehåll

  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus. (Ledarskap och organisation)
  • Produktutveckling utifrån olika aspekter, till exempel målgruppers ekonomiska, ergonomiska, estetiska, funktionella och sociala behov.
  • Design och designerns roll i samhället med fokus på människors olika behov och förutsättningar, till exempel utifrån genus eller funktionshinder.
  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata