Aladdin – Folkhemmets högtidschoklad

ALADDIN. I Sverige köper vi 2,5 miljoner Aladdin-askar varje år. Drygt 2 miljoner av dessa inhandlas under julsäsongen. Det här är historien om hur Marabou förde ut chokladpralinen till de breda massorna och skapade en svensk jultradition.

Relaterat poddavsnitt och filmklipp: Marabou – poddradio & Historien om Marabou 100 år

Centralt innehåll:

  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Hur lyckades Johan Throne-Holst på kort tid göra choklad till en vara som de flesta hade råd med?
  2. Var hämtade Marabou sin främsta inspiration? Ge även exempel på produkter.
  3. Hur påverkade andra världskriget produktionen av de 500 artiklar som tillverkades?
  4. Varför blev chokladasken Aladdin väl lämpad för serietillverkning?
  5. När och varför lanserades systerprodukten Paradis?
  6. Hur blev dessa chokladaskar svenska högtidstraditioner?
  7. När och vilken varningslapp skickades ut i askarna?
  8. Hur firades Aladdin-askens 75-års jubileum?

Diskussion

  • Vad anser ni om Marabous inofficiella motto: ”Varje pris som kan sänkas är för högt”?

Fördjupning Marknadsföring

  • Hur viktigt är det med kundens åsikt? Ta reda på vilka andra svenska produkter där efterfrågan från kunden har styrt slutresultatet.

Fördjupning Företagsekonomi

  • Hur ser konfektyrbranschen ut i dagens läge? Ta reda på vilka svenska samt utländska märken som leder i dag.

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

  • Vet du hur det gick för Marabou sedan? Vilka äger företaget idag och är chokladen lika populär som tidigare? Hur ser marknadsföringen ut på 2000-talet?

Dela med dig av dina tankar