Bara mjölk smakar mjölk

Arla gav Oatly svar på tal hösten 2018 med reklamkampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk” och släppte ett år senare reklamfilmerna för kampanjen. I samma veva svarade Oatly med sin kampanj ”Spola mjölken” och passade då även på att varumärkesskydda Arlas påhittade mjölk-benämningar som: Trölk, Pjölk, Brölk och Sölk. Denna dryckestrid blev mycket snart en rättssak.

Relaterat innehåll: Spola mjölken!, History Marketing: Så arbetar Systembolaget med sin historia, Arlas hemsida, Oatlys hemsida

Centralt innehåll:

  • Associationsrätt: företagsformens betydelse för verksamheten och intressenterna.
  • Marknadsrätt: marknadsrättsliga och konkurrensrättsliga regler som rör företagens verksamhet.
  • Immaterialrätt: skyddet för varumärken, patent och andra upphovsrätter.
  • Tvistlösning: olika sätt att lösa affärstvister.
  • Juridiska begrepp och problemlösning i rättsliga sammanhang. (Affärsjuridik)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Diskussion

  • Vad anser ni om rättstvisten som uppstått mellan Arla och Oatly?

Fördjupning Affärsjuridik/Marknadsföring/ Entreprenörskap och företagande

  • Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölk på Arla berättade för Aftonbladet, den 18/9 2018, att: Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet”. Undersök hur man går till väga när man ska registrera sin affärsidé:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=mfgplFqqVK0&feature=emb_logo

  • Samtidigt menar kreativ direktör för Oatly Norden, Martin Ringqvist i samma artikel att han inte tror att det blir några rättsliga repressalier: ”Jag har väldigt svårt att se att Arla ska kunna registrera varumärkesnamn på produkter de inte har i sitt sortiment och som är ämnade att peka ut konkurrenter”.

– Ta reda på om det blev en rättslig process av det hela.

– Se hur Oatly och Arla möts i TV-studion på Aftonbladet nedan. Vilken sida står du på?

Klicka på bilden ovan för att ta del av när Arla och Oatly möts för en debatt i Aftonbladet Morgon-studion. Bild: Skärmdump, Aftonbladet.

Fördjupning Marknadsföring

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata