Bara mjölk smakar mjölk

Arla gav Oatly svar på tal hösten 2018 med reklamkampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk” och släppte ett år senare reklamfilmerna för kampanjen. I samma veva svarade Oatly med sin kampanj ”Spola mjölken” och passade då även på att varumärkesskydda Arlas påhittade mjölk-benämningar som: Trölk, Pjölk, Brölk och Sölk. Denna dryckestrid blev mycket snart en rättssak.

Relaterat innehåll: Spola mjölken!, History Marketing: Så arbetar Systembolaget med sin historia, Arlas hemsida, Oatlys hemsida

Centralt innehåll:

  • Associationsrätt: företagsformens betydelse för verksamheten och intressenterna.
  • Marknadsrätt: marknadsrättsliga och konkurrensrättsliga regler som rör företagens verksamhet.
  • Immaterialrätt: skyddet för varumärken, patent och andra upphovsrätter.
  • Tvistlösning: olika sätt att lösa affärstvister.
  • Juridiska begrepp och problemlösning i rättsliga sammanhang. (Affärsjuridik)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Diskussion

  • Vad anser ni om rättstvisten som uppstått mellan Arla och Oatly?

Fördjupning Affärsjuridik/Marknadsföring/ Entreprenörskap och företagande

  • Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölk på Arla berättade för Aftonbladet, den 18/9 2018, att: Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet”. Undersök hur man går till väga när man ska registrera sin affärsidé:
  • Samtidigt menar kreativ direktör för Oatly Norden, Martin Ringqvist i samma artikel att han inte tror att det blir några rättsliga repressalier: ”Jag har väldigt svårt att se att Arla ska kunna registrera varumärkesnamn på produkter de inte har i sitt sortiment och som är ämnade att peka ut konkurrenter”.

– Ta reda på om det blev en rättslig process av det hela.

– Se hur Oatly och Arla möts i TV-studion på Aftonbladet nedan. Vilken sida står du på?

Klicka på bilden ovan för att ta del av när Arla och Oatly möts för en debatt i Aftonbladet Morgon-studion. Bild: Skärmdump, Aftonbladet.

Fördjupning Marknadsföring

Dela med dig av dina tankar