Björnarna som blev nyckeln till framgång

1922 började godismakaren Hans Riegel från Bonn gjuta fruktgelé i formar, vilka hustrun Gertrud sedan med cykel levererade till stadens godisförsäljare. Under det kommande seklet växte denna småskaliga produktion till att bli ett av Tysklands mest välkända företag.

Relaterad läsning: När plockgodiset nästan blev en börsvara, Cloetta – ett folkhem på marknadens villkor, Marabou – från olycksstork till älskat varumärke, Amalia Eriksson startade eget sockerbageri

Relaterad film: Haribo History, Fazers historia, History Marketing: Fazer

Instuderingsfrågor

  1. Vad var Hans Riegels affärsidé?
  2. Var började Hans arbeta som lärling och vad lärde han sig där?
  3. Vad var HARIBO och vad står det för?
  4. Vem var Hans första anställda och vilken uppgift fick hon?
  5. Vilken inter­nationell fascination hakade Hans på och hur använde han sig av den?
  6. Vad inträffade år 1923?
  7. Vad lanserades år 1935?
  8. Vad gjorde man i Bonn under början av 1930-talet?

Diskussion

Konsten att driva ett familjeföretag:

  • Hans och Gertrud Riegels Haribo var ett familjeföretag som många andra under denna tidsperiod och grundande sig i ett kreativt och tätt samarbete. Se på filmen nedan om Fazers historia och ta reda på vad familjeföretaget står för och dess milstolpar. Diskutera även vilka utmaningar ni tror att familjeföretag kan stöta på.

Filmen om Fazers historia, manus skriven av finska författaren av Kari Hotakainen

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia/ Företagsekonomi

Karamellkungen Christer Forsman:

Bildkälla: karamellkungen.se

Marabous 100-åriga historia:

  • AB Chokladfabriken Marabou grundades 1916 när den norske företagsledaren Johan Thorne-Holst startade en svensk avknoppning till Norges ledande chokladproducent A/S Freia. Undersök Marabous 100-åriga historia.

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Historia/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande/ Företagsekonomi

Organisation och ledarskap:

  • Marabou utmärkte sig som en progressiv arbetsplats där det lades stor vikt vid konst och estetiskt tilltalande miljöer såväl som vid socialt ansvarstagande gentemot de anställda och deras anhöriga. Jämför Chokladfabriken Cloettas sociala medvetenhet och ambition med Marabous. Vilka likheter finns mellan verksamheterna?

Cloettaflickorna dansar glatt på en affisch. Cloetta Sverige AB.

Så arbetar Fazer med sin företagshistoria:

  • Ta reda på hur finska Fazer arbetar med sin historia genom att se klippet nedan där Ulrika Romantschuk, globalt ansvarig för kommunikation och varumärke på Fazer Group, delar med sig av hur den familjeägda koncernen använder styrkan i sin egen historia när de arbetar med dagens utmaningar.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *