Örjan Andersson

Jeansen som gjorde succé

Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Sedan H&M köpte företaget 2010 har Örjan fortsatt att starta nya klädmärken.

Relaterad läsning: Entreprenörskap, Erling Persson – En ödmjuk företagsledare med sinne för framgång, H&M – Sverige modegigant mot nya mål, Filippa Knutsson, Modeundret Filippa Knutsson, Levi’s 501 original har burits i generationer, History Marketing: Levi’s historia

Centralt innehåll

  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll (Entreprenörskap och företagande)
  • Miljö, kretsloppstänkande, resurshushållnings- och säkerhetsfrågor. (Praktisk marknadsföring 2)
  • Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används.
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar.
  • Design- och kulturhistoria med fokus på analys och reflektion.
  • Designprocessens olika delar från problemformulering, marknadsundersökning, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, idégenerering, skiss, modellarbete, analys till presentation och utvärdering. (Design 1, 2)
  • Vanligt förekommande sömnadstekniker och metoder för att förverkliga en idé till en färdig produkt. Enklare mönsterförändringar och mönsteranpassningar.
  • Produkt- och materialkunskap i samband med planering och genomförande, till exempel hur man skriver och tolkar skötselråd.
  • Idéskisser, modeteckningar och arbetsgångsplanering. I samband med det behandlas beräkning av materialåtgång och -kostnader. (Textil design 1)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Intern och extern marknadskommunikation.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Hur väcktes Örjan Anderssons intresse för jeans?
  2. Varför var det en stor chansning för Örjan att öppna sin första second-hand butik?
  3. Vad efterfrågades av kunderna när första butiken i centrala Stockholm öppnades?

Diskussion

  • Örjan Andersson försökte lära sig allt han kunde om jeans. Diskutera om vad som krävs för att starta egen verksamhet. Vad bör man tänka på för att lyckas hela vägen?
  • Varför tror ni att utbudet av second-hand florerat i Sverige på senare tid? Diskutera hur det gynnar samhället i stort.

Fördjupning Entreprenörskap/och företagande/ Branschkunskap inom handel och administration

Cheap Monday’s blev uppköpt av H&M-gruppen:

  • Undersök vad det innebär för ett klädmärke som Cheap Monday att bli uppköpt av en klädjätte som H&M. Varför kan det finnas ett intresse att köpa från H&M:s sida?
  • H&M-gruppen avvecklade Cheap Monday i slutet av 2018. Undersök varför H&M-gruppen tog det beslutet.

Skärmdump: Cheapmonday.com

Fördjupning Praktisk marknadsföring/ Marknadsföring/ Design/ Textil design

Levi’s – en slitstark klassiker:

  • Utforska Levi’s arkiv med Levi’s företagshistoriker Tracey Panek. Där finns världens bästa samling av vintage Levi’s denim bevarad och även världens äldsta Levi´s 501:or.

Så arbetar Levi’s med sin historia:

  • ”Vi använder vår historia bland annat inom pr för att befästa vår roll som skaparna bakom blåa jeans”, berättade Tracey Panek, på History Marketing Summit 2017. Se hela hennes presentation här nedan och få reda på hur Levi’s arbetar med sin historia.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata