Dåtidens modetips

Militär Ekiperings aktiebolaget, ofta förkortat MEA, var vid grundandet 1883 exakt det som namnet antyder; ett företag från vilken militärer kunde beställa sina uniformer och andra persedlar via postorder. MEA kom dock att bli ett riktigt varuhus i Stockholm med elegant mode i fokus.

Relaterad läsning: Från textil- och konfektionsindustri till modeunder, H&M – en framgångssaga, Björn Borg – varumärket som blev en statlig thriller

Centralt innehåll:

  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation. (Marknadsföring)
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. (Företagsekonomi 2)

 Diskussion

  • Vad innebär det att vara ”välklädd” i dag? Diskutera hur den svenska mode- och klädkulturen ser ut i dag.

Fördjupning

  • Ta reda på vem det är som styr hur vi klär oss i dag. Hur ser klädkulturen ut i Sverige? Vem är det som bestämmer inom den nationella/ internationella modeindustrin. Hur såg det ut förr i tiden? (Läs bl.a. Från textil- och konfektionsindustri till modeunder)
  • Ett av de många matnyttiga stiltips som finns i MEA-broschyren (se bilden ovan) är att en kvinnas hemklädsel bör matcha hemmets inredning. Ta reda på hur marknadsföringen kan se ut på den svenska modemarknaden i dag. Välj 2 -3 svenska modevarumärken att jämföra med.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata