Militär Ekiperings aktiebolaget, ofta förkortat MEA, var vid grundandet 1883 exakt det som namnet antyder; ett företag från vilken militärer kunde beställa sina uniformer och andra persedlar via postorder. MEA kom dock att bli ett riktigt varuhus i Stockholm med elegant mode i fokus.
Relaterad läsning: Från textil- och konfektionsindustri till modeunder, H&M – en framgångssaga, Björn Borg – varumärket som blev en statlig thriller
Centralt innehåll:
- Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation. (Marknadsföring)
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
- Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. (Företagsekonomi 2)
Diskussion
- Vad innebär det att vara ”välklädd” i dag? Diskutera hur den svenska mode- och klädkulturen ser ut i dag.
Fördjupning
- Ta reda på vem det är som styr hur vi klär oss i dag. Hur ser klädkulturen ut i Sverige? Vem är det som bestämmer inom den nationella/ internationella modeindustrin. Hur såg det ut förr i tiden? (Läs bl.a. Från textil- och konfektionsindustri till modeunder)
- Ett av de många matnyttiga stiltips som finns i MEA-broschyren (se bilden ovan) är att en kvinnas hemklädsel bör matcha hemmets inredning. Ta reda på hur marknadsföringen kan se ut på den svenska modemarknaden i dag. Välj 2 -3 svenska modevarumärken att jämföra med.
Dela med dig av dina tankar