Dåtidens modetips

Militär Ekiperings aktiebolaget, ofta förkortat MEA, var vid grundandet 1883 exakt det som namnet antyder; ett företag från vilken militärer kunde beställa sina uniformer och andra persedlar via postorder. MEA kom dock att bli ett riktigt varuhus i Stockholm med elegant mode i fokus.

Relaterad läsning: Från textil- och konfektionsindustri till modeunder, H&M – en framgångssaga, Björn Borg – varumärket som blev en statlig thriller

Centralt innehåll:

  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation. (Marknadsföring)
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. (Företagsekonomi 2)

 Diskussion

  • Vad innebär det att vara ”välklädd” i dag? Diskutera hur den svenska mode- och klädkulturen ser ut i dag.

Fördjupning

  • Ta reda på vem det är som styr hur vi klär oss i dag. Hur ser klädkulturen ut i Sverige? Vem är det som bestämmer inom den nationella/ internationella modeindustrin. Hur såg det ut förr i tiden? (Läs bl.a. Från textil- och konfektionsindustri till modeunder)
  • Ett av de många matnyttiga stiltips som finns i MEA-broschyren (se bilden ovan) är att en kvinnas hemklädsel bör matcha hemmets inredning. Ta reda på hur marknadsföringen kan se ut på den svenska modemarknaden i dag. Välj 2 -3 svenska modevarumärken att jämföra med.

Dela med dig av dina tankar