Mitt under 1950-talets intensiva utbyggnad av de kooperativa varuhusen – som främst hängde samman med den ändrade bebyggelsestrukturen, den ökade köpkraften och den växande bilismen – satsade kooperationen också på stormarknader.
För vidare fördjupning läs även: Märket på rutan – garanterar valutan, EPA – ett varuhus för alla, Reklam i folkets tjänst, Kooperativa förbundet och Föreningarna sänkte pris på döden
Centralt innehåll
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
- Någon global förändringsprocess under 1800- och 1900-talen. Dess konkreta förlopp samt konsekvenser för samhällen, grupper och individer på regional eller lokal nivå. (Historia 3)
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- (Samhällskunskap 1a1)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
Instuderingsfrågor
- Vad hade Konsum i Stockholm utvecklat?
- Varför hade man även förvärvat en tomt i Vårby?
- Vad bidrog den kooperativa satsningen på stormarknader?
- Vilka idéer byggde Obs!-enheten på?
- Vad berodde framgången på?
- Vad betydde varusortimentets sammansättning?
- Vilken sorts inredning hade Obs!-enheten?
- Vad inträffade år 1964?
Fördjupning
- Undersök varför kooperativa företag bildas och vilka för- och nackdelarna de medför. (Ta reda på vilka andra kooperativa företag vi har i Sverige idag. Hur har historien sett ut där? Läs: Kooperativa förbundet).
Dela med dig av dina tankar