De statliga företagen

Det statliga ägandet ökade under 1960-talet, med nya statliga företag inom ett flertal branscher. År 1969 framlade regeringen en proposition om bildandet av Statsföretag AB, och vid årsskiftet 1969–70 startade bolaget sin verksamhet. Bakom beslutet att bilda ett statligt förvaltningsbolag låg stora brister i statens sätt att organisera sitt ägande – styrningen av företagen hanterades på ett splittrat och okoordinerat sätt.

Centralt innehåll:

  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2, 1b)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. När inledde Statsföretag AB sin verksamhet?
  2. Varför bildas företaget?
  3. Vad kallas den ekonomiska situationen som uppstod under oljekrisen på 70-talet?
  4. Hur försökte staten lösa krisen?
  5. Vilket år fick Sverige sin första borgerliga regering sedan mellankrigstiden?
  6. Vad innebar maktskiftet för de statliga bolagen?
  7. När vann socialdemokraterna tillbaka makten från de borgerliga partierna?
  8. Varför ökade spänningarna mellan arbetsgivarna och fackföreningarna?

Diskussion

  • I texten beskrivs det hur vissa delar av den svenska industrin fick statligt stöd under krisåren, diskutera de positiva och negativa effekterna av sådant riktat stöd.

Fördjupning

  • Undersök hur debatten kring de statliga företagen ser ut idag, ska de vara fortsatt statliga eller finns det en diskussion om att sälja de kvarvarande statliga bolagen?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata