Den populära Kobratelefonen

Ericofonen, eller Kobratelefonen som den populärt kallas, såg officiellt dagens ljus 1956. Historien om den här designklassikern går dock tillbaka mycket längre.

Centralt innehåll

  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer. (Teknik 1)
  • Grundläggande fakta om designprocesser och konstruktioner samt vedertagen terminologi.
  • Råvarutillgångar, material och produkter ur ett historiskt perspektiv samt deras utvecklingspotential. (Produktutveckling 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad lyckades tyska Siemens & Halske med 1930?
  2. Hur inspirerade Siemens och Halske svenska Ericsson?
  3. Vem var Ericssons Gösta Thames och vad lyckades han med?
  4. Vilket år var modellen klar för provtillverkning?
  5. Vad hade gjort intåg inom tillverkningsindustrin och hur påverkades telefonen av det?
  6. Vilket namn fick telefonen?
  7. Varför var detta något helt nytt i Sverige?
  8. Vad inträffade år 1956?
  9. Vad kan man hitta på Muesem of Modern Art (MoMA) i New York?

Diskussion

  • Varför tror ni att Ericofonen blev en omedelbar succé i både Sverige och utomlands?

Fördjupning Produktutveckling

  • Att ge kobratelefonen ett namn signalerade att telefonen nu började ses som en konsumentprodukt och inte bara en förlängning av telefonisystemet. Ta reda på om det finns liknade produkter på marknaden med snarlik designprocess som Ericofonens. 

Fördjupning Design/ Teknik

  • Undersök vilken design och vilka finesser som Telia Soneras modell Telia Kobra från 2007 har. På vilket sätt liknar Telia Kobra den klassiska Ericofonen i sitt formspråk?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata