Allt oftare hör Företagsminnen om frisersalonger som erbjuder sina kunder ”äkta” rakning, alltså med en rakkniv i stället för en hyvel. Det är en konst som en gång lärdes ut genom att barberarlärlingarna fick skrapa bort raklödder från en uppblåst ballong med sin kniv. I dag tar salonger åter upp det gamla hantverket, ett slags manlig spa-variant. En av dem har över 125-åriga anor och ligger i Linköping.
Centralt innehåll
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
- Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
Instuderingsfrågor
- Vad innebär en så kallad ”äkta” rakning?
- När öppnade det som idag är Dennis barbershop?
- Vad hette hotellet som låg i samma byggnad?
- Vilket år tog Dennis Liedberg över salongen?
- Ungefär hur många rakningar per vecka genomför Dennis?
Diskussion
- Varför tror ni att kunder attraheras av ett företags historia?
- Är det viktigt för företag att bevara sin historia, motivera era svar?
Fördjupning Marknadsföring
- Dennis Liedberg berättar i texten att han tog vara på företagets historia när han tog över ägandeskapet. Nedan följer några exempel på andra företag som gjort det samma. Varför tror du att det blir vanligare och vanligare att företag använder sin historia i marknadsföring?
- Ericsson – Love letters
- Ferrari och Shell
Fördjupning Entreprenörskap
- Gör en undersökning i din hemstad, finns det några affärer eller liknande som är över 100 år? I så fall, intervjua ägaren och fråga om och i så fall hur de använder sin historia.
Dela med dig av dina tankar