Dennis Barbershop

Allt oftare hör Företagsminnen om frisersalonger som erbjuder sina kunder ”äkta” rakning, alltså med en rakkniv i stället för en hyvel. Det är en konst som en gång lärdes ut genom att barberarlärlingarna fick skrapa bort raklödder från en uppblåst ballong med sin kniv. I dag tar salonger åter upp det gamla hantverket, ett slags manlig spa-variant. En av dem har över 125-åriga anor och ligger i Linköping.

Centralt innehåll

  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)

Instuderingsfrågor

  1. Vad innebär en så kallad ”äkta” rakning?
  2. När öppnade det som idag är Dennis barbershop?
  3. Vad hette hotellet som låg i samma byggnad?
  4. Vilket år tog Dennis Liedberg över salongen?
  5. Ungefär hur många rakningar per vecka genomför Dennis?

Diskussion

  • Varför tror ni att kunder attraheras av ett företags historia?
  • Är det viktigt för företag att bevara sin historia, motivera era svar?

Fördjupning Marknadsföring

  • Dennis Liedberg berättar i texten att han tog vara på företagets historia när han tog över ägandeskapet. Nedan följer några exempel på andra företag som gjort det samma. Varför tror du att det blir vanligare och vanligare att företag använder sin historia i marknadsföring?
  • Ericsson – Love letters
  • Ferrari och Shell

Fördjupning Entreprenörskap

  • Gör en undersökning i din hemstad, finns det några affärer eller liknande som är över 100 år? I så fall, intervjua ägaren och fråga om och i så fall hur de använder sin historia.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata