När Via introducerades 1957 löstes många tvättproblem. Äntligen ett tvättmedel som var anpassat för maskintvätt. Ett låglöddrande syntetiskt tvättmedel som utvecklingsmässigt låg fem till tio år före övriga Europa.
Relaterat material: Unilevers historiska hemsida – Via:s arkivmaterial, Den (o)hållbara förpackningen, Elen förändrade folks vardag
Centralt innehåll
- Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
- Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
- Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. (Naturkunskap 1a1)
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet (Historia 1a1)
- Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
- Grundläggande teknikfilosofi: etiska värderingar och genusstrukturer samt hur de har påverkat och påverkar tekniken, dess användning och tillgänglighet. Hur teknik och teknikens attribut könsmärks. (Teknik 1)
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring) Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
- Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
- Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse.
- Snabbtextning och säljstödsmaterial. (Praktisk marknadsföring 1)
Instuderingsfrågor
- Vad var problemet med de gamla tvättmedlen?
- Varför försvann dessa problem när Via kom?
- Vad hände med Via-paketets utseende i mitten av 1960-talet?
- Hur såg förpackningen ut under 1970- och 1980-talet?
- Vad stod TAED för och vad bestod det av?
- Hur påverkade den svenska miljödebatten Via?
- Vad kom i samband med Via Micro?
- Vad inträffade år 1992?
- Vilka fördelar har Via Tablets?
Fördjupning Marknadsföring/ Historia/ Samhällskunskap/ Teknik
- ”Det är skillnad på vitt och Radionvitt” var tvättmedelet Radions slogan. Se reklamfilmen för tvättmedlet Radion från år 1952 nedan.
- I reklamfilmen ovan talar de om bland annat ”husmor”. Följ med två husmödrar i en elreklam från 1940-talet. Undersök hur hushållen skiljer sig åt och hur arbetssysslorna ser ut mellan dessa husmödrar. Vad är syftet med reklaminslaget?
- Undersök när AB Sunlight i Nyköping anställde tvättkonsulenter som lärde husmödrar i landet hur man använde tvättmaskiner.
Fördjupning Samhällskunskap/ Naturkunskap
- Vad är kemikalier och vad har de för funktion? Ta reda på vad Nordens officiella miljömärkning Svanen anser om kemikalier och se även reklamfilmen nedan.
- Ta reda på vilka kriterier som gäller för miljömärkningar som Svanen och Bra miljöval.
Fördjupning Samhällskunskap/ Marknadsföring
- Se på Grumme tvättsåpas reklam från år 1990. På vilket sätt var denna reklamfilm före sin tid?
- För Grumme har miljön länge varit en ledstjärna. Läs mer om hur Grumme värnar om en hållbar utveckling.
Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Praktisk marknadsföring
- Introduktionen av Via i daglig varuhandeln var omfattande. Ett stort skyltmaterial togs fram till lanseringen. Förpackningsställ, jättepaket, takskyltar och banderoller, alla med budskapet: ”Specialtvättmedel för maskintvätt.” Tar reda på hur man skyltar med Via i dagens butiker.
- Fördjupa dig i Vias historiska arkiv och se fler av deras reklamfilmer och reklambroschyrer. Besök även Unilevers arkiv som i dag äger Via och se om du hittar andra varumärken som du känner igen.
Dela med dig av dina tankar