Det miljömärkta tvättmedlet

När Via introducerades 1957 löstes många tvättproblem. Äntligen ett tvättmedel som var anpassat för maskintvätt. Ett låglöddrande syntetiskt tvättmedel som ut­veck­lingsmässigt låg fem till tio år före övriga Europa.

Relaterat material: Unilevers historiska hemsida – Via:s arkivmaterial, Den (o)hållbara förpackningen, Elen förändrade folks vardag

Centralt innehåll

  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
  • Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
  • Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. (Naturkunskap 1a1)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet (Historia 1a1)
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
  • Grundläggande teknikfilosofi: etiska värderingar och genusstrukturer samt hur de har påverkat och påverkar tekniken, dess användning och tillgänglighet. Hur teknik och teknikens attribut könsmärks. (Teknik 1)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring) Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
  • Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse.
  • Snabbtextning och säljstödsmaterial. (Praktisk marknadsföring 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad var problemet med de gamla tvättmedlen?
  2. Varför försvann dessa problem när Via kom?
  3. Vad hände med Via-paketets utseende i mitten av 1960-talet?
  4. Hur såg förpackningen ut under 1970- och 1980-talet?
  5. Vad stod TAED för och vad bestod det av?
  6. Hur påverkade den svenska miljödebatten Via?
  7. Vad kom i samband med Via Micro?
  8. Vad inträffade år 1992?
  9. Vilka fördelar har Via Tablets?

Fördjupning Marknadsföring/ Historia/ Samhällskunskap/ Teknik

  • ”Det är skillnad på vitt och Radionvitt” var tvättmedelet Radions slogan. Se reklamfilmen för tvättmedlet Radion från år 1952 nedan.
  • I reklamfilmen ovan talar de om bland annat ”husmor”. Följ med två husmödrar i en elreklam från 1940-talet. Undersök hur hushållen skiljer sig åt och hur arbetssysslorna ser ut mellan dessa husmödrar. Vad är syftet med reklaminslaget?

Fördjupning Samhällskunskap/ Naturkunskap

  • Ta reda på vilka kriterier som gäller för miljömärkningar som Svanen och Bra miljöval.

Fördjupning Samhällskunskap/ Marknadsföring

  • Se på Grumme tvättsåpas reklam från år 1990. På vilket sätt var denna reklamfilm före sin tid?

Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Praktisk marknadsföring

  • Introduktionen av Via i daglig­ varuhandeln var omfattande. Ett stort skyltmaterial togs fram till lanseringen. Förpackningsställ, jättepaket, takskyltar och banderoller, alla med budskapet: ”Specialtvättmedel för maskintvätt.” Tar reda på hur man skyltar med Via i dagens butiker.
  • Fördjupa dig i Vias historiska arkiv och se fler av deras reklamfilmer och reklambroschyrer. Besök även Unilevers arkiv som i dag äger Via och se om du hittar andra varumärken som du känner igen.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata