Det svenska musikexportundret

Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar. Boken Kreativa Sthlm som släpptes 2018 visar hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är och vilken lång historia den har. Här på företagskällan har vi utifrån texter i boken skapat ett antal artiklar med tillhörande lektionsförslag.

Relaterad läsning: Utan Stikkan ingen musikbransch, Hagström – Sveriges första stora musikexport

Centralt innehåll

  • Analys av nationella och internationella mediestrukturer samt pågående förändringar inom dem. (Medier, samhälle och kommunikation 1)
  • Analys av nationella och internationella mediestrukturer och pågående förändringar inom dem. Teorier och modeller som behandlar mediernas utveckling och förändring i ett nationellt och internationellt perspektiv. (Medier, samhälle och kommunikation 2)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette DJ-kollektivet som Denniz Pop grundade?
  2. Vad hette Ace of Base:s debutalbum?
  3. Var låg Cheironstudion?
  4. Vilket år stängde Cheiron?
  5. Hur många låtar har Max Martin haft på Billboards förstaplats?
  6. Vilka två artister har haft fler låtar på förstaplatsen?
  7. Vilken typ av musik spelade Johan Schuster innan han bytte till popmusik?

Diskussion

  • Varför tror ni att Sverige har varit och fortfarande är ett av världens mest framgångsrika länder när det gäller musikproduktion?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *