”En kvinna som kan sköta affärer som en hel karl”

En övning i hur man resonerade kring kvinnors företagande inom tidig reklam.

Relaterad läsning: De vågade, vann och visade vägen, Nöd och lust gjorde kvinnor till företagare, Wilhelmina Skogh – hotelldrottning på Grand Hôtel, Reklam i folkets tjänst, Marknadsföring med handlaren i centrum och Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Relaterad film: Sofia Gumaelius

Centralt innehåll:

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jämställdhet. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1b)
  • Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen, till exempel lokalhistoria, global migration och kulturmöten, olika historiska världsbilder, synen på jämställdhet och människors värde samt resursutnyttjande och människors förhållande till naturen.
  • Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar. (Historia 2a)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad kunde Sofia Gumaelius om att driva eget företag när hon startade sin annonsbyrå?
  2. Hur påverkade industrialismen annonserna och tidningarnas ekonomi?
  3. Hur kommer det sig att Sofias Nya Annonsbyrå ”öppnade i rätt ögonblick”?
  4. Varifrån kom den första annonsordern?
  5. När och varför blev Sofia medlem i Publicistklubben?
  6. Hur kommer det sig att Sofia kallades för ”The First Lady of the Press”?
  7. Var och varför blev hon kassör?
  8. Vilka filialer etablerade hon utomlands?

Diskussion

  • Tidningen Idun rapporterade att Sofia Gumaelius annonsbyrå leddes av ”en kvinna som kan sköta affärer som en hel karl”. Diskutera kring vad ni anser om sättet Sofia Gumaelius uppfattades och hur ni tror att hon skulle ha uppfattats idag?
  • Jämför det ovanstående citatet med vad Selma Lagerlöf skrev ”Det är som om en stor fura i skogen hade brakat omkull, marken darrar och gungar under en.” Finns det likheter/ skillnader i hur Sofia Gumaelius uppfattades? Vad beror det på?

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata