En matresa med Cajsa Warg

MATRESA. Skillnaden mellan ”först på marknaden” och ”före sin tid” kan vara hårfin. Det har grundarna till mataffären Cajsa Warg fått erfara. När butiken startade var ekologiska varor och närproducerat begrepp lika folkliga som ”krökt rumtidsteori”. Och starten blev tuff.

Centralt innehåll:

  • Affärsidé, koncept, försäljningskanaler och positionering.
  • Entreprenörskap och eget företagande.
  • Säljmiljö, inredning och utrustning i butiker. (Affärsutveckling och ledarskap)
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Servicekoncept, affärsmodeller och konsumtionstrender. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Affärsidé, marknads- och säljplan. (Praktiskt marknadsföring 1)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Instuderingsfrågor

  1. I vilken del av Stockholm låg den ursprungliga Cajsa Warg?
  2. Vilka var grundtankarna för butiken?
  3. Hur såg svensk dagligvaruhandel ut i mitten på 90-talet?
  4. Måns Falck tar upp några problem med den tidens mataffärer, vilka?
  5. Vilken är butikens motto?
  6. Hur många anställda har Cajsa Warg?
  7. Cajsa Warg fick snabbt ekonomiska problem, varför?
  8. Vilket år gick butiken i konkurs?
  9. Vilken koncern köpte upp Cajsa Warg efter konkursen?
  10. Vilket år öppnade Cajsa Warg sin andra butik?

Diskussion

  • Cajsa Warg har en mycket kunnig personal som kan informera kunderna om varorna, på vilket sätt anser ni att detta påverkar köpupplevelsen?
  • Är det viktigt att vi som konsumenter får en större kunskap om vad vi köper och äter?

Fördjupning Affärsutveckling/Entreprenörskap

  • När Cajsa Warg öppnade hade ägarna en affärsidé som låg långt före sin tid. Under senare år har dock verkligheten hunnit ikapp dem i och med att kunder efterfrågar ekologisk och närodlad mat i större utsträckning. Undersök på vilket sätt de stora kedjorna, till exempel ICA och COOP anpassat sig till det faktum att kunderna efterfrågar en mer hållbar dagligvaruhandel.

Fördjupning Handel

  • Är frågan om närodlad och ekologisk mat endast en fråga för storstäderna eller hittar man det på andra håll i landet? Gör en sökning på nätet och se vad du kommer fram till. (Tips för att komma igång, sök på Föreningen Härodlat).

Dela med dig av dina tankar