Entreprenören som lyckades mot alla odds

De allra flesta känner nog igen Gunilla von Platen som en av investerarna i tv-programmet Draknästet. Hon började sin entreprenörsbana som en lysande säljstjärna och har sedan dess startat flera egna bolag.

Relaterad läsning: Skandias omvandling, Brandbolaget Skandia, Från penna till PC

Relaterat filmklipp: Draken i rummet

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster.
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. (Samhällskunskap 1b)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Instuderingsfrågor

  1. Var kommer Gunilla von Platen ursprungligen ifrån?
  2. Hur och varför kom hon till Sverige?
  3. På vilket sätt var Gunilla driftig som 20-åring?
  4. Vad är Xzakt?
  5. Vilka affärer har Gunilla gjort?
  6. Hur blev hon känd för svenska folket?

Diskussion

  • Se filmklippet nedan med Gunilla von Platen och diskutera på vilka sätt en entreprenör kan inspirera andra att starta eget.

Fördjupning Företagsekonomi/ Historia/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap och företagande

En kundservice i framkant:

  • Gunilla grundande Xzakt som startade år 2000. I dag har företaget över 300 medarbetare med kontor i Skellefteå, Gävle, Eskilstuna och huvudkontor i Stockholm och är en del av Transcom Worldwide AB. Besök Xzakts hemsida och undersök hur företagets tjänster och filosofi ser ut.

Skärmdump: www.xzakt.com

Sommarpratare:

Radio P1: Sommarpratare 2020, Gunilla von Platen. Foto: Mattias Ahlm /Sveriges Radio

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata