EPA – en internationell trend

Detaljhandelns genombrott sammanhängde med en omvälvande omorganisering av handeln i landet. Enhetsprisaffärerna på varuhuset EPA, Enhetsprisaktiebolaget, gick i bräschen för utvecklingen.

Relaterad läsning: EPA – Ett varuhus för alla, När snabbköpen kom till byn, Varuhusen växer fram, När varuhusen hade kris, NK:s grundare Josef Sachs, Den obekväme entreprenören, Gör det själv! Här är självbetjäningsbutiken, Från handelsbod till storföretag, Detaljhandelsgenombrottet på 1930-talet, Konsumtionsrevolutionen: handeln

Relaterad film: Rätt och fel i butiken, Ett EPA-varuhus

Centralt innehåll

  • Arbetsledning samt organisations- och personalfrågor, till exempel projektledning, konflikthantering, samarbete, sociala normer och arbetsvillkor.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel om arbetsrätt.
  • Säljmiljö, inredning och utrustning i butiker.
  • Praktisk butiksdrift. (Affärsutveckling och ledarskap)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden.
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Arbete med service vid försäljning av olika slags produkter och tjänster.
  • Säljarens arbetsuppgifter i olika branscher och service i olika typer av verksamheter.
  • Attityder och värderingar i servicesituationer.
  • Verbal och ickeverbal kommunikation samt olika kulturella kommunikationsmönster.
  • Förhållningssätt och hur man agerar i olika kund- och servicesituationer.
  • Grundläggande servicekoncept, funktioner och begrepp samt betydelsen av god kundservice. (Servicekunskap)
  • Säljarbete, säljprocess och försäljningsteknik i olika branscher och områden, till exempel inom försäljning av varor och försäljning av tjänster. (Personlig försäljning 1)

Instuderingsfrågor

  1. Hur var EPA-affärerna organiserade?
  2. Vad var syftet med dessa?
  3. På vilket sätt var det en annorlunda organisation?
  4. Hur revolutionerade EPA-affärerna handeln och vilken kritik fick dessa motstå?
  5. Varifrån hämtade EPA sin inspiration?
  6. Hur har många av dagens detaljister hittat nya vägar för att förbättra sin konkurrenskraft?

Diskussion

  • Behövs dagens varuhus? Diskutera vad ni anser om näthandeln och köpcentrum samt om ni tror att dessa kommer att ersätta varuhusen.

Fördjupning Historia/ Samhällskunskap/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap/ och företagande

  • Vägen till en självklar plats i det svenska folkhemmet var både lång och snårig för EPA-varuhusen. Förvisso fanns det vid 1930-talets mitt hela 18 EPA-varuhus på olika håll i Sverige, men kritikerna mot enhetspriserna, ledda av Sveriges Köpmannaförbund, var minst sagt högljudda. Undersök när EPA-varuhusen och dess grundare drabbades av antisemitism.

Rivning av en fastighet inför bygget av EPA-varuhuset i Malmö 1930–1931 med hakkorskampanj riktad mot ägarna. Bildkälla Wikimedia Commons.

Fördjupning Servicekunskap/ Branschkunskap inom handel och administration/ Affärsutveckling och ledarskap

  • Ta del av EPA:s instruktionsfilm för personalen. Olika säljsituationer i kassor, där biträden uppträder fel och skrämmer bort kunderna samt situationer där biträdena uppträder rätt och får sälja:
  1. Vad anser du om EPA:s introduktionsfilm?
  2. Hur ser du på dessa arbetsvillkor och riktlinjer? Skulle du vilja ändra på någonting?
  3. Tror du att dagens kund är med om liknande situationer som visades i introduktionsfilmen?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata