Ericsson banade väg för paddan

I februari 2000, över tio år innan Apple lanserade sin iPad, visade Ericsson stolt upp en ny produkt på världens största it­mässa CeBIT i Hannover. I dag skulle vi säga »surfplatta« – men då kallades den för Cordless Web Screen.

Relaterad läsning: Ericsson banade väg för paddan, It-bubblan som sprack, Spotify förändrade musikbranschen, Den första surfvågen

Centralt innehåll

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning.
  • Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
  • Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden.
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer.
  • Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering. (Teknik 1)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar.
  • Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. (Samhällskunskap 1a2)

Instuderingsfrågor

  1. När lanserades Ericsson surfplattan?
  2. Vad kallades den vid lanseringen?
  3. Vad var tanken med plattan?
  4. Hur länge höll batteriet?
  5. Varför drog Ericsson tillbaka produkten?
  6. Vad var Hem-PC-satsningen?
  7. Vad innebar detta?
  8. Hur kom tillgången till internet att ändras?
  9. Vad presenterade Apple tio år efter Cordless Web Screen lanseringen?

Diskussion

  • I dag är vi ständigt uppkopplade. Hur tror ni att framtiden kommer att se ut?

Fördjupning Teknik/ Företagsekonomi/

  • Under den så kallade IT-boomen var det vanligt med en typ av finansiering som beskrivs i artikeln IT-bubblan som sprack. Undersök hur det är idag: vilka möjligheter till finansiering finns det idag? Avsluta med att reflektera om det är ett sundare affärsklimat i dag än det var för 20 år sedan.
  • Undersök hur IT-kraschen blev början till musiktjänsten Spotify.

Fördjupning Teknik/ Företagsekonomi/ Marknadsföring

  • Svenskarna och internet år 2019. Lyssna på när Digitalsnacks podcast träffar Internetstiftelsens digitala strateg, Måns Jonasson. Ta reda på vad rapporten Svenskarna och internet 2019, en undersökning om svenskarnas sociala medievanor, säger.

Digitalsnack podcast: avsnitt 77 – Svenskarna och sociala medier 2019. Bildkälla: Digitalsnack.

Fördjupning Samhällskunskap/ Teknik/ Företagsekonomi

  • Inför Black Friday står smarta prylar högt upp på mångas inköpslistor, och över hälften av svenskarna äger redan minst en uppkopplad pryl enligt Svenskarna och internet 2019. Men är vi verkligen mogna för det internetstyrda folkhemmet? Undersök vad Internetstiftelsen säger om saken.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata