Ett hållbart mode

Läs om Kristina Torssons värdegrund om tidlöshet och hållbarhet. Hennes kreativitet, entreprenörskap och ideologiska övertygelse förenades i hennes mode som blev tolk för politiska uppfattningar och ställningstaganden under 60- och 70-talet.

För vidare fördjupning läs även: Björn Borg – varumärket som blev en statlig thrillerKatja of Sweden – protestsången som blev strandkläder

Centralt innehåll:

  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 2)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Instuderingsfrågor 

  1. Hur var ”anti-modet” som uppstod i samband med 68-rörelsen?
  2. Av vilka och varför startades det?
  3. Varför skulle all tillverkning ske i Sverige?
  4. Av vilka skäl lades Mah-Jong ner?
  5. Vilken dröm realiserade Kristina Torsson år 1983?
  6. Hur såg Kristina Torssons värdegrund ut?
  7. På vilket sätt sker försäljningen i dag?
  8. Vad är det som har tvingat fram utländska samarbeten?
  9. Vad är Vamlingbolaget beroende av?
  10. Varför vill Kristina Torsson dokumentera vardagslivet inom företaget?

 Diskussion

  • Varför kan man säga att Mah-Jong arbetade med hållbar utveckling? Ge exempel.
  • Hur kan man kombinera entreprenörskap och kreativitet enligt Kristina Torsson? Vad anser du att man kan och ska göra när man driver denna typ av företag? Ge exempel och motivera dina svar.

Fördjupning

  • Ta reda på vad tekoindustri innebär och hur den såg ut på 60- och 70-talet.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata