Vad tänker du på när du köper en blus eller en kostym i affären? De flesta av oss tänker på priset eller märket. Men Lennart Lindström från Färjestaden på Öland tänker mest på jobbet som ligger bakom för att en blus ska hålla en hög kvalité.
För vidare fördjupning läs även: Svensk modehistoria, Textilindustrins levande fossil, H&M – framgångssaga och Mah-Jong – ett hållbart mode
Centralt innehåll:
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a2)
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
- Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1b)
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)
Instuderingsfrågor
- Varför anser Lennart Lindström att gedigen kunskap om kläder och kvalitet nästan är obefintlig i Sverige?
- Vilken generation tillhör Lennart?
- Vad var modellör för typ av yrke?
- Varför tyckte Lennart att det var roligare att rita damkläder än herrkläder?
- Vad gjorde textilfabrikerna för att överleva krisen?
- Vilka konsekvenser fick fackets krav på löneförhöjning?
- Vad utfördes på Texpress AB och varför?
- Vad innebar säsongsanställningarna och varför infördes dessa?
Diskussion
- Varför tror du att den goda kvalitén bland dam- och herrkläder nästan har försvunnit i Sverige? Ge exempel på orsaker.
Fördjupning
- Ta reda på vad ”Fast fashion” är och hur det kommer sig att det dominerar bland de flesta modemärken som säljs i Sverige i dag. Vad kan det ge för konsekvenser?
Dela med dig av dina tankar