Det är 60 år sedan det första Guldägget delades ut. Det pris som varje år belönar det som anses vara den mest kreativa reklamen – eller kommunikationen – som gjorts i Sverige under det gångna året. Vi gör en tillbakablick till hur det en gång började.
Relaterad läsning: Kartellen som kontrollerade reklamen, Reklam i folkets tjänst, Reklam i krig och fred, Handledaren i huvudrollen, Roy Andersson – en reklamens auteur, Annonsdrottningen Sofia Gumaelius, Sofia Gumaelius – The First Lady of the Press
Centralt innehåll
(Marknadsföring)
(Design 1, 2)
Historia 1a1, 1a2, 1b)
(Historia 2b- kultur)
(Samhällskunskap
(Företagsekonomi 1, 2)
(Film- och tv-produktion 1, 2)
(Journalistik, reklam och information 1, 2)
Instuderingsfrågor
- Vem är Jane Bark?
- Hur såg reklamen ut innan den kreativa revolutionen i USA?
- Vad stod SAFFT för och när bildades det?
- Vem var Martin Gavler och på vilket sätt var han en stor inspirationskälla?
- Vilka var Melin & Österlin och vilken tävling vann de?
Diskussion
Vad är ett vinnande reklamkoncept?
- År 1958 skapade Gilbert Morris, på annonsbyrån Fuller Smith & Ross, reklamannonsen: ”Jag vet inte vem du är?” för McGraw-Hill Publishing Co. År 1999 utsågs den till 1900-talets ”Bästa B2B- annons” av Advertising Age’s Business Marketing magazine. Diskutera varför ni tror att denna reklamannons vann och varför budskapet nedan är ett vinnande koncept.
Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Film- och tv-produktion
Vinnare av Guldägget genom tiderna:
- Se vinnaren av Guldägget 2014 i kategorin film/ljud: ”The Epic Split” – där Jean-Claude Van Damme genomför sin berömda split mellan två backande Volvolastbilar. Undersök även vilka andra som vunnit Guldägget genom tiderna.
ICA – med handlaren i huvudrollen:
- ICAs koncept med handlaren ICA-Stig och nu ICA-Stina räknas som ett av världens mest framgångsrika reklamföljetonger. Följ med och läs historien om hur handlaren blev huvudperson i ICAs marknadsföring.
Roy Andersson – en av vår tids mest erkända filmregissörer:
- Sannolikt associerar vi inte en radikal ifrågasättare med geniala reklamfilmer. Men Roy Andersson har faktiskt hävdat att han funnit mer frihet för skapande i reklamfilmen än i ”vanlig” filmproduktion. Ta reda hur Roy Andersson har gått tillväga för att uppnå kommersiell framgång.
Fördjupning Historia/ Företagsekonomi/ Samhällskunskap
Den svenska reklamens historia:
- Reklam och marknadsföring är nära förknippat med det moderna samhället och med idén om en ekonomi där alla fritt kan saluföra sina varor. Att reklammarknaden i Sverige under lång tid kontrollerades av en reklamkartell är det få som känner till. Undersök den svenska reklammarknadens historia.

Annonsbyråerna i reklamkartellen utformade flera statliga informations- och propagandakampanjer under andra världskriget. Formspråket följde en strikt design i linje med en teknik som gick tillbaka till 1920-talet med en intresseväckande rubrik, stor bild och en informativ text. Annonser ur SvD från den 15 januari 1942 respektive 9 december 1941.
Sofia Gumaelius – Den svenska reklambranschens moder:
- Sofia Gumaelius kan göra anspråk på att ha skapat en hel bransch. 1877 startade hon en annonsbyrå med idén att kunder kunde komma med ett enda manuskript, bara behöva betala vid ett enda tillfälle, men ändå få sin annons tryckt i alla tidningar de vill. Under de följande decennierna var hon en dominerande kraft i reklambranschen. Se föreläsningen nedan där Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, berättar om Sofias liv och framgångsrecept.

Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för näringslivshistoria.
Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing:
- Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet. Ta del av när Centrum för Näringslivshistorias arkivarie Margarita Feldman presenterar Sofia Gumaelius, denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman” samt den moderna marknadsföringens intåg på 1860-talet.
Dela med dig av dina tankar