Förpackningsdesign

I dagligvaruhandeln fattar vi våra köpbeslut på under två sekunder. Under dessa få sekunder – hur skapar man en framgångsrik förpackningsdesign som gör att produkten blir uppmärksammad, vald och slutligen hamnar i kundkorgen?

Relaterad läsning: Den (o)hållbara förpackningen, Tetra och kartongmjölken, Tuben – en färgäkta förpackning

Centralt innehåll

  • Produktutveckling utifrån olika aspekter, till exempel målgruppers ekonomiska, ergonomiska, estetiska, funktionella och sociala behov.
  • Introduktion i designprocessens olika delar. Dessa är problemformulering, marknadsundersökning, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, idégenerering, skiss, modellarbete, analys, presentation och utvärdering. (Design 1)
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar.
  • Design- och kulturhistoria med fokus på analys och reflektion. (Design 2)
  • Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
  • Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse. (Praktisk marknadsföring 1)

Instuderingsfrågor

  1. Hur snabbt brukar vi fatta våra köpbeslut i dagligvaruhandel?
  2. Vad innebär stresstesta designen i det här sammanhanget?
  3. På vilket sätt skapar man ett bestående design enligt Henrik Hallberg?

Diskussion

  • Hur anser ni att man skapar en framgångsrik förpackningsdesign som gör att produkten blir uppmärksammad?

Fördjupning Design/ Praktisk marknadsföring

  • OLW grundades år 1967 av Wasabröd och den amerikanska chipstillverkaren Borden Foods. Undersök hur deras chipspåsar har sett ut från slutet av 60-talet och fram till i dag. (Håll extrakoll på hur företaget har marknadsfört ordet fredagsmys sedan 2009).
  • Undersök Tetra Paks utveckling och produktdesign.
  • Ta reda på hur förpackningens historia sett ut i Sverige.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *