I dagligvaruhandeln fattar vi våra köpbeslut på under två sekunder. Under dessa få sekunder – hur skapar man en framgångsrik förpackningsdesign som gör att produkten blir uppmärksammad, vald och slutligen hamnar i kundkorgen?
Relaterad läsning: Den (o)hållbara förpackningen, Tetra och kartongmjölken, Tuben – en färgäkta förpackning
Centralt innehåll
- Produktutveckling utifrån olika aspekter, till exempel målgruppers ekonomiska, ergonomiska, estetiska, funktionella och sociala behov.
- Introduktion i designprocessens olika delar. Dessa är problemformulering, marknadsundersökning, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, idégenerering, skiss, modellarbete, analys, presentation och utvärdering. (Design 1)
- Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar.
- Design- och kulturhistoria med fokus på analys och reflektion. (Design 2)
- Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
- Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse. (Praktisk marknadsföring 1)
Instuderingsfrågor
- Hur snabbt brukar vi fatta våra köpbeslut i dagligvaruhandel?
- Vad innebär stresstesta designen i det här sammanhanget?
- På vilket sätt skapar man ett bestående design enligt Henrik Hallberg?
Diskussion
- Hur anser ni att man skapar en framgångsrik förpackningsdesign som gör att produkten blir uppmärksammad?
Fördjupning Design/ Praktisk marknadsföring
- OLW grundades år 1967 av Wasabröd och den amerikanska chipstillverkaren Borden Foods. Undersök hur deras chipspåsar har sett ut från slutet av 60-talet och fram till i dag. (Håll extrakoll på hur företaget har marknadsfört ordet fredagsmys sedan 2009).
- Undersök Tetra Paks utveckling och produktdesign.
- Ta reda på hur förpackningens historia sett ut i Sverige.
Dela med dig av dina tankar