Candykings historia börjar 1980 då den 24-årige entreprenören Christer Forsman bestämde sig för att testa att sälja lösgodis manuellt från ett tombolastånd utanför Vivo-hallen i Alby. 33 framgångsrika år senare skulle företaget börsnoteras – men dagen innan introduktionen stoppas den av ägaren.
Relaterad läsning: Entreprenör Gun Nowak – FACE Stockholm, Entreprenör Pär Svärdson – Apotea, Amalia Eriksson – polkagrisens upphovskvinna
Relaterad film: History marketing: Så arbetar Fazer med sin historia
Centralt innehåll
- Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
- Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
- Ledarskap och grupprocesser. I samband med det behandlas problemlösning.
- Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
- Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. (Företagsekonomi 1, 2)
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU.
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a1 & 1a2)
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem.
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1, 1a2)
Instuderingsfrågor
- När fick Christer Forsman idén att sälja varor i lösvikt?
- Vad gjorde att Christer vågade satsa på att etablera sig?
- Vilken idé fick han på B&W i Bromma, Stockholm?
- Vad konstaterade Livsmedelsverket år 1985?
- Hur etablerade sig Karamellgrossisten?
- Vad startade brottaren Frank Andersson i mitten på 80-talet?
- Vilken årsomsättning hade Karamellrossisten år 1984 jämfört med år 1994?
- Vilket namn bytte företaget till under mitten av 1990-talet?
- Varför sålde Christer företaget till finska Fazer?
- Varför är detta köp en viktig del i Candykings historia?
- Med vilka skrev Godisprinsen avtal med?
- Varför sköts börsintroduktionen upp för att sedan utebli helt?
Diskussion
- I början arbetade Christer Forsman dygnet runt. Diskutera vad ni tror det innebär att vara egen företagare.
Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Samhällskunskap
Livsmedelsverkets rekommendationer:
- Livsmedelsverket arbetar på regeringens och riksdagens uppdrag och i konsumenternas intresse för:
- säker mat och bra dricksvatten
- att informationen om maten är pålitlig så ingen blir lurad
- att främja bra matvanor.
- Undersök Livmedelslagen och dess regler som gäller vid olika livsmedelsbrott.
- Går det att äta lösgodis under Coronatider? Gå in på Karamellkungens hemsida och undersök vilka deras åtgärder är för att skydda sina medarbetare och konsumenter under den rådande COVID-19-situationen (utdraget nedan fanns på deras hemsida under våren 2020):
Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap/ och företagande
Så arbetar Fazer med sin historia:
- Karamellkungen köptes upp av Finska Fazer på 1990-talet. Ulrika Romantschuk, globalt ansvarig för kommunikation och varumärke på finska Fazer Group, berättade på History Marketing Summit 2019, om hur den familjeägda koncernen använde styrkan i sin egen historia när de arbetar med dagens utmaningar. Undersök hur Fazer arbetar med sin historia.
- Den inspirerande filmen nedan berättar historien om Fazer och sammanfattar vad Fazer står för på. I filmen får vi se de viktigaste milstolparna i Fazers historia, men filmen belyser också innebörden av teman som drömmar, vänskap och mod, och framtida smakupplevelser. Den berömda finska författaren Kari Hotakainen har skrivit originalmanuset. Undersök Fazers framgång klicka på bilden nedan:
Entreprenörskap/ och företagande/ Företagsekonomi/ Historia/ Samhällskunskap
Polkagrisens skapare:
- Ta reda på hur Amalia Erikssons uppfinning: polkagrisen, blev hennes räddning.
Dela med dig av dina tankar