Grundandet av Kinnarps

MÖBELJÄTTE. Idag är Kinnarps Europas ledande leverantör av inredningslösningar för kontor. Resan dit var inte så lätt alla gånger — de första åren var Jarl och Evy Andersson på vippen att ge upp. Men de trodde på sitt företag. De ville allt.

Centralt innehåll:

  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används. (Design 2)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 1)
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette Kinnarps två grundare?
  2. Vilka egenskaper hade de enligt artikeln?
  3. På vilket sätt fick de ekonomisk hjälp av sina föräldrar?
  4. Vilket yrke hade Jarl?
  5. Vilken var Kinnarps första storkund?
  6. Varför fick Kinnarps inte tillstånd att bygga ut sin fabrik?
  7. När fick Kinnarps till slut bygga ut sin fabrik?
  8. Ge ett exempel på hur Jarl förenklade tillverkningen av möbler.
  9. Varför köpte Kinnarps en möbelbuss?
  10. Vad anser Henry Jarlsson är nyckeln till Kinnarps framgång?

Diskussion

  • En av Kinnarps framgångsfaktorer är att de relativt tidigt fick leverera möbler till statliga verk. På vilket sätt tror ni att en storkund av det slaget gör för ett nystartat företag?
  • Vad är det som gör att ett nystartat företag överlever sina första år och sedan växer och blir stort?

Fördjupning Design

  • Kombinationen av modern och smakfull design samt kravet på att skapa så platta paket som möjligt är en utmaning för vilken designer som helst. Undersök hur formgivarna på Kinnarps och IKEA (för att ta två kända exempel) tänker kring och arbetar med detta.

Fördjupning Företagsekonomi

  • ”Ett stort företag och entreprenörsanda är oförenliga begrepp” säger Henry Jarlsson i artikeln. Håller ni med honom om detta? Leta upp några företag där detta stämmer och några där entreprenörsandan lever kvar trots en kraftig expansion och försök hitta orsakerna till denna skillnad.

Fördjupning Marknadsföring

  • Gå in på Kinnarps hemsida och undersök vilka strategier för marknadsföring som företaget använder.

Dela med dig av dina tankar