Möbeljätten Kinnarps

I dag är Kinnarps Europas ledande leverantör av inredningslösningar för kontor. Resan dit var inte så lätt alla gånger — de första åren var Jarl och Evy Andersson på vippen att ge upp. Men de trodde på sitt företag. De ville allt.

Relaterat material: Film: företaget Kinnarps, Kinnarps talar skolmiljö med lärare, History Marketing: Så arbetar Kinnarps med din historia

Centralt innehåll:

  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används. (Design 2)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 1)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette Kinnarps två grundare?
  2. Vilka egenskaper hade de enligt artikeln?
  3. På vilket sätt fick de ekonomisk hjälp av sina föräldrar?
  4. Vilket yrke hade Jarl?
  5. Vilken var Kinnarps första storkund?
  6. Varför fick Kinnarps inte tillstånd att bygga ut sin fabrik?
  7. När fick Kinnarps till slut bygga ut sin fabrik?
  8. Ge ett exempel på hur Jarl förenklade tillverkningen av möbler.
  9. Varför köpte Kinnarps en möbelbuss?
  10. Vad anser Henry Jarlsson är nyckeln till Kinnarps framgång?

Diskussion

  • En av Kinnarps framgångsfaktorer är att de relativt tidigt fick leverera möbler till statliga verk. På vilket sätt tror ni att en storkund av det slaget gör för ett nystartat företag?
  • Vad är det som gör att ett nystartat företag överlever sina första år och sedan växer och blir stort?

Fördjupning Design

  • Kombinationen av modern och smakfull design samt kravet på att skapa så platta paket som möjligt är en utmaning för vilken designer som helst. Undersök hur formgivarna på Kinnarps och IKEA (för att ta två kända exempel) tänker kring och arbetar med detta.

Fördjupning Företagsekonomi

  • ”Ett stort företag och entreprenörsanda är oförenliga begrepp” säger Henry Jarlsson i artikeln. Håller ni med honom om detta? Leta upp några företag där detta stämmer och några där entreprenörsandan lever kvar trots en kraftig expansion och försök hitta orsakerna till denna skillnad.

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

  • Sibylla Jacobsson, Jan och Evy Anderssons dotter och bolagets styrelseordförande, berättade på History Marketing Summit 2019 hur arvet görs aktuellt och inspirerande för dagens 2 300 anställda. Ta reda på hur Kinnarps arbetar med sin historia i dag.
  • Gå in på Kinnarps hemsida och undersök vilka strategier för marknadsföring som företaget använder.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata