Gun och Martina satsade internationellt – och blev en succé

Med ett grundmurat intresse för kläder, men utan kunskap om inköp och försäljning, startade Gun Nowak en boutique slutet av 1960-talet. Drygt tio år senare lanserade hon kosmetikamärket Face Stockholm, som på tre decennier blivit en global butikskedja.

Relaterad läsning: Svensk kosmetikahistoria – allt från Barnängen till Oriflame, I skönhetens tjänstGun Nowak – våga vara chef, NK under Josef Sachs, Beckers satte färg på Kina, Från moral till ideal

Relaterad intervju: Intervju med entreprenör Gun Nowak – Face Stockholm

Centralt innehåll:

  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap på olika nivåer, ledarstilar och ledarroller. I samband med det behandlas personlig ledarutveckling och hur man tar tillvara egna och andras resurser.
  • Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet. (Ledarskap och organisation)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a2)

Instuderingsfrågor

  1. Vad startade Gun Nowak i slutet på 1960-talet?
  2. Hur gick det till en början?
  3. Vilket misstag gjordes?
  4. Hur blev en modemässa i USA startskottet för FACE Stockholm?
  5. Varför kom Gun Nowak att satsa på en verksamhet i New York, USA?
  6. Vad erbjöd det amerikanska varuhuset Barneys?
  7. Varför blev mötet med 14 varuhuschefer i Chicago dramatiskt?
  8. Hur anser Gun Nowak att företagskulturen skiljer sig mellan Sverige och USA?
  9. Hur tycker Gun Nowak och Martina Arfvidson att det funkar med att driva ett familjeföretag?
  10. Vilket råd har Gun Nowak till unga kvinnor som vill starta företag?

Diskussion

  • Diskutera hur kommunikationen mellan ledningen och organisation borde vara inom ett företag.
  • Hur förberedd och kunnig inom området anser ni att man borde vara innan man startar ett företag? Se på klippet nedan om tipsen som Gun Nowak ger unga entreprenörer.

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

Svensk kosmetiska:

  • Jämför kosmetikatrenden från 1500-talet fram tills i dag. Vilka olika typer av trender finner du? Undersök även hur trenderna har sett ut t.ex. mellan könen, sexualitet, social bakgrund och generation. Finner du något typiskt för de olika målgrupperna?

Varuhuset Barneys:

  • Undersök var och när varuhuset Barneys öppnade och hur dess historia har sett ut. Finner du några likheter mellan Barneys och svenska varuhuset Nordiska Kompaniet (NK)?

Sminkpionjären Helena Rubinstein:

  • Helena Rubinstein var den polska immigranten som genom sitt entreprenörskap och sin innovationsförmåga på egen hand lyckades bli multimiljonär på sin kosmetika. Ta reda på hur hon lyckades.

Porträtt av Helena Rubinstein. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Historia

Ledarskapskultur:

  • Ta reda på hur måleriföretaget Beckers exportansvarig och konsult Gerulf Naglitsch i Kina anser om den kinesiska företagskulturen.
  • Gun Nowak vill att man ska våga vara chef. Undersök vilka hennes tips är.

Fördjupning Entreprenörskap/och företagande/ Ledarskap och organisation/ Företagsekonomi

Caia Cosmetics:

  • År 2018 släppte Bianca Ingrosso tillsammans med Vanessa Lindblad sminkmärket Caia Cosmetics. I dag säljs deras produkter i 30 länder. Undersök vad det är för produkter som säljs och hur Caia har utmärkt sig på sminkmarknaden.

Bildkälla: caiacosmetics.se

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata