Gustaf Öberg – Ericssons man i Kina

Ericsson fanns på den kinesiska marknaden redan på 1890-talet. Med det var inte telefonbolagets egen förtjänst. Bakom det låg Gustaf Öberg, affärsman, sjökapten, äventyrare och entreprenör av stora mått.

Relaterad läsning: Ericsson, Tidig teleteknisk utvecklingEllemtel utvecklar AXE-systemet

Centralt innehåll

  • Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. Den internationella ekonomins och handelns utveckling med hjälp av ekonomiska teorier, utifrån både ett historiskt och ett nutida perspektiv. Den internationella ekonomins och handelns effekter för länders välfärd och för miljön.
  • Kulturens betydelse för affärskontakter mellan företag i olika länder. (Internationell ekonomi)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette företaget som sålde Ericssons produkter i Kina?
  2. Vilket yrke hade Gustaf Öberg när han kom till Kina?
  3. Hur fick Öberg befäl över sitt första fartyg?
  4. Varför blev han arresterad av franska polisen?
  5. Vad hette bolaget i Shanghai som Öberg blev VD för?
  6. Vilka problem uppstod mellan Öberg och Ericssons huvudkontor i Stockholm?
  7. Varför avbröts förhandlingarna med Kina 1914?
  8. Vilket år dog Gustaf Öberg?
  9. Vilken typ av utrustning sålde Ericsson till Kina på 1980-talet?

Diskussion

  • Vilken nytta tror ni att Ericsson har av sina historiska kontakter med Kina när de gör affärer idag?

Fördjupning

  • Undersök Sveriges handel med Kina idag. Vad importerar och exporterar vi till Kina och hur ser handelsbalansen ut, vilka tjänar mest på handeln?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata