Den unge entreprenören från Dalarna

En del säger att det svenska musikundret började med operasångerskorna Christina Nilsson och Jenny Lind på 1800-talet. Men fram till ABBAs genombrott drevs det av en ung entreprenör från Älvdalen i norra Dalarna: Albin Hagström.

Relaterad läsning: Legendarisk gitarrtillverkare bankrutt, Musikexportundret, Albin Hagström, Ljudet framför allt, Utan Stikkan ingen musikbransch, Den svenska skivindustrin, Spotify förändrade musikbranschen

Centralt innehåll:

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Ledarskap och organisation. I samband med det behandlas konflikthantering. (Entreprenörskap och företagande)
  • Ledarskap och grupprocesser. I samband med det behandlas problemlösning.
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
  • Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används.
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. (Samhällskunskap 1a1)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Instuderingsfrågor

  1. Vad försåg Albin Hagström det svenska folkhemmet med?
  2. Vad erbjöd ett tyskt företag Albin att köpa?
  3. Vilken verksamhet lyckades han starta vid 20-års ålder?
  4. Varför fick dragspelskungen Carl Jularbo sparken av Albin?
  5. Hur påverkade depressionen importen och Albins verksamhet runt 1930?
  6. Varför kunde man nu beskriva Albin Hagström som en modern brukspatron?
  7. Vem skapade Hagströms logotyp?
  8. Vad var det som ledde till kulturdebatt runt 1960?
  9. Varför började Hagströms satsa helhjärtat på elgitarrer efter Albins död?
  10. Vilka internationella artister använde Hagströms elgitarrer?
  11. Varför var man tvungen att avveckla både butikskedjan och generalagenturer under 1980-talet?
  12. Vad inträffade år 2005?

Diskussion

  • Albin Hagström lät bygga personalbostäder, ordnade fritids- och friskvårdsaktiviteter för personalen samt sponsrade lokala föreningar, framför allt inom idrotten. Diskutera vad ni anser om Hagströms ledarstil. Vilken typ av ledarskap skulle ni driva ert företag med?
  • I folkrörelsernas spår kom hundratals folkparker, Folkets hus, festplatser och bygdegårdar som dels var samlingsplatser för föreningslivet, dels inkomstkällor med sina danskvällar. Diskutera vad ni tror att 00-talet och 10-talets motsvarigheter till dessa platser kan tänkas vara.

Hjalmar Branting håller tal i Sickla Folkets Park år 1905. Bild och text: Wikimedia Commons.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Design/ Entreprenörskap/ Samhällskunskap

Dokumentär: Hagström – allt i musik:

  • Se dokumentären: Hagström – allt i musik av Ramon Reissmuller och Lottie Carnö om den unge entreprenören Albin Hagström och hur han byggde upp ett affärsimperium som nådde utanför Sveriges gränser. (Källa: Edda)

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Design/ Marknadsföring

Dagens marknad:

  • Under 1960-talet exporterade Hagström mer än 90 procent av sin produktion, till framför allt Nordamerika och kontinenten. Man hade återförsäljare i över 40 länder. Undersök hur försäljningen av elgitarrer ser ut i dag. Hur ser den internationella och den svenska marknaden ut?

Fördjupning Entreprenörskap/och företagande/ Marknadsföring

Hagstromguitars.com:

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *