Ingen enskild person har haft så stort inflytande över utvecklingen av svensk reklambransch som Leon Nordin. Han var inte ensam revolutionär, men han var härföraren.
Relaterad läsning: Sofia Gumaelius – Annonsdrottning
Centralt innehåll:
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
Instuderingsfrågor
- Vilken typ av verksamhet drev de flesta annonsbyråer fram till 50-talet?
- Hur började Leon Norin att stöpa om byrån?
- Vad ville Norin ha fokus på?
- Varför väckte annonsen som publicerades år 1964 så stor uppståndelse?
- Hur var Norin som person?
- Vad skiljde byrån som startades i augusti 1972 med Arbmans reklambyrå?
- Vad var tanken med Arbman Development och varför fick den ingen framgång?
- Hur var Leon Norin som copywriter?
Diskussion
- Hur kommer det sig att Lars Norin lyckades åstadkomma sådana stora förändringar inom den svenska reklambranschen?
- Vad anser ni om Norins motto: ”Vårt jobb är inte bara att kränga saker eller få hjulen att snurra. När vi är färdiga, har vi lämnat världen lite bättre efter oss”? Vad skulle ni vara: en ledartyp som Norin eller skulle ni ha arbetat annorlunda?
Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi
- Ta reda på vilka reklambyråer som är banbrytande idag. Finner man några likheter med och kan dra paralleller till hur Lars Norin drev sin verksamhet?
- Leon Nordin tänkte gärna större än bara reklam. Bland annat var han djupt involverad i framtagandet av produkten och varumärket Lätta (margarinet) tillsammans med reklambyrån Brindfors. Ta reda på om produkten ser annorlunda ut idag – vilka skillnader finner du? Vem/vilka står bakom förändringen?
Fördjupning Företagsekonomi
- Ta reda på vad ”Fermentaaffären” betyder och varför det påverkade Leon Norin.
Dela med dig av dina tankar