Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Ingen enskild person har haft så stort inflytande över utvecklingen av svensk reklambransch som Leon Nordin. Han var inte ensam revolutionär, men han var härföraren.

Relaterad läsning: Sofia Gumaelius – Annonsdrottning

Centralt innehåll:

  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vilken typ av verksamhet drev de flesta annonsbyråer fram till 50-talet?
  2. Hur började Leon Norin att stöpa om byrån?
  3. Vad ville Norin ha fokus på?
  4. Varför väckte annonsen som publicerades år 1964 så stor uppståndelse?
  5. Hur var Norin som person?
  6. Vad skiljde byrån som startades i augusti 1972 med Arbmans reklambyrå?
  7. Vad var tanken med Arbman Development och varför fick den ingen framgång?
  8. Hur var Leon Norin som copywriter?

Diskussion

  • Hur kommer det sig att Lars Norin lyckades åstadkomma sådana stora förändringar inom den svenska reklambranschen?
  • Vad anser ni om Norins motto: ”Vårt jobb är inte bara att kränga saker eller få hjulen att snurra. När vi är färdiga, har vi lämnat världen lite bättre efter oss”? Vad skulle ni vara: en ledartyp som Norin eller skulle ni ha arbetat annorlunda?

Fördjupning Marknadsföring/ Företagsekonomi

  • Ta reda på vilka reklambyråer som är banbrytande idag. Finner man några likheter med och kan dra paralleller till hur Lars Norin drev sin verksamhet?
  • Leon Nordin tänkte gärna större än bara reklam. Bland annat var han djupt involverad i framtagandet av produkten och varumärket Lätta (margarinet) tillsammans med reklambyrån Brindfors. Ta reda på om produkten ser annorlunda ut idag – vilka skillnader finner du? Vem/vilka står bakom förändringen?

Fördjupning Företagsekonomi

  • Ta reda på vad ”Fermentaaffären” betyder och varför det påverkade Leon Norin.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata