Hiab – ett av världens ledande företag inom hydraulik

Skidor och lyftkranar låter inte som en logisk företagskombination. Men Eric Sundin gjorde sig först ett namn inom skidtillverkning – för att sedan bli stor med de hydraulverktyg han tagit fram bland annat för att göra just skidor. Sundins skidor, HIAB och Sunfab är alla Hudiksvallsbolag som Eric ligger bakom.

Relaterad läsning: Sveriges äldsta skidanläggning, Niss Oskar Jonsson, Jofa (1926), Eric Sundin, Vasaloppet – en pionjär i sponsorspåren, Så fick militära plagg nytt liv,  Sportjohan – sportkläder från Bollebygd, Bygga och återbygga

Relaterad föreläsning: Businessen bakom Vasaloppet

Instuderingsfrågor

  1. Hur var Eric Sundins barndomsår?
  2. Hur kom han att upptäcka att en viss tillverkning kunde göras billigare?
  3. Hur drevs verksamheten till en början och vad var ambitionen?
  4. Vad inträffade år 1927 och hur såg Eric på det flera år senare?
  5. Varför flyttade han till Hudiksvall?
  6. Vad gjorde hans olika maskinuppfinningar?
  7. Vad gjorde Eric ca. tio år efter starten?
  8. Vad gjorde han för att få fram bästa möjliga kvalitet?
  9. Vad står Hiab för och vad är det?
  10. Vilka lösningar hade Eric på problem han själv stött på under sina timmervintrar?
  11. Vad är en HIAB19 och varför togs den fram?
  12. Vad skedde åren 1952 och 1965?

Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap /och företagande/ Historia/ Teknik

Bygga och återbygga:

  • Inom byggbranschen har mycket förändrats och förbättrats genom åren. Men många av de tekniska lösningar som utvecklades vid mitten av förra seklet står sig ännu. Undersök vilka dessa är.

Byggindustrins metoder har utvecklats i rask takt. Till de mest innovativa byggföretagen hörde Ohlsson & Skarne som här testar ett nytt byggnadssätt i Uppsala 1954. Foto: Uppsala-bild/Upplandsmuseet

Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap /och företagande/ Historia

Vasaloppet – en pionjär i sponsorspåren:

  • Den första söndagen i mars är helig för miljontals svenskar. Antingen står de vid startplatsen i Berga by utanför Sälen för att klockan 08.00 släppas i väg de nio milen till Mora. Eller så sitter de framför TV-apparaterna för att följa loppet. Men denna snart hundraåriga tradition hade inte varit möjlig utan sina sponsorer i näringslivet. Bilden här nedan visar Sveriges skidkung, Sixten Jernberg, som vann VM-guld i Lahtis 1958 på Sundins skidor. Undersök Vasaloppets historia.

Sixten Jernberg åker i mål som segrare i det 32:a Vasaloppet år 1955. Foto: Alf Lidman/SVT.

Sveriges äldsta skidanläggning:

  • Jämtländska Åre har länge lockat turister: från pilgrimer, via resenärer i jakt på stärkande fjälluft, till skidåkare. Undersök hur Sveriges äldsta skidanläggning arbetar allt mer för att anpassa sig efter dagens klimatförändringarna och en krympande vintersäsong.

Besökare blickar ut från Restaurang Åreskutan 1954. Foto: Seved Walther/ Järnvägsmuseet.

Jofa satte Sverige på kartan:

  • Malung i Dalarna drar årligen danssugna till Sveriges största dansbandsvecka, men företagarmässigt är byn känd för sin skinnindustri. Och för det företag som med fyra bokstäver på sin hockeyhjälm satte orten på världskartan. För det var i Malung som Niss Oskar Jonsson skapade Jofa. Undersök Niss Oskars entreprenöriella resa.

Niss Oskar Jonsson 1973. Foto Bengt Olofsson.

Centralt innehåll

  • Försäljningsteknik och argumentation.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a1, 1a2)
  • Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbar samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering.
  • Tekniska begrepp, teorier och modeller innefattande beräkningar och rimlighetsbedömningar.
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. (Teknik 1)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata