Mjölnarsonen Per-Olof Ahl hade varit en framgångsrik reseförsäljare för olika produkter då han 34 år gammal började sälja kappor till vrakpris i en källarlokal på Omvägen i Göteborg 1953. Detta blev starten för företaget Kapp-Ahl.
För vidare fördjupning läs: Intervju med H&M:s grundare Erling Persson
Centralt innehåll:
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
Instuderingsfrågor
- Vad var Per-Olof Ahls affärsidé?
- Hur reagerade konkurrenterna på Per-Olofs idéer?
- Varför och hur agerade Per-Olof agera i smyg?
- Varför uppskattade kunderna Kapp-Ahl?
- Hur fick Per-Olof sina varor sålda innan han startade butiker över hela landet?
- Vad inträffade år 1985?
Fördjupning
- Vad ansåg H&M:s grundare Erling Persson om Per-Olof Ahls affärsidé? Undersök om det finns några likheter dessa företagsledare emellan. Läs: Intervju med H&M:s grundare Erling Persson.
Dela med dig av dina tankar