Det här är historien om hur ICA gick från ett samarbete i kulisserna till att bli ett av Sveriges starkaste varumärke.
För vidare fördjupning läs även: EPA – Ett varuhus för alla
Centralt innehåll
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a1)
- Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a2)
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring. (Marknadsföring)
Instuderingsfrågor
- Varför var förändringar som skedde inom ICA under 60-talet strategiskt avgörande?
- Vad hände när man samlat ICA under ett och samma namn?
- När inträffade omskyltningen och nya ICA-loggan och vad kom den att bekräfta?
- Vem och när och hur startade verksamheten?
- Vad byggde verksamheten och affärsmodellen på?
- Vad är det som fyller hundra år under 2017?
- Hur kan året 1938 beskrivas?
- Vilka butiker kom att enas bakom ICA år 1964?
- Vilka konsekvenser hade den starka ekonomiska tillväxten och expansionen för svensk industri under 1950 – och 1960-talen?
- Varför hängde inte inköpscentralerna och deras köpmän i utvecklingen?
- Vad hade veckoannonserna i dagspressen för inverkan?
- Vilka fördelar gav ett gemensamt varumärke?
- Vem är Icander?
Diskussionsfrågor
- Diskutera kring hur viktig marknadsföring, varumärke, logga, fatta svåra beslut för framtiden är för ett företag? Vilka strategier är bra att ha med sig som entreprenör?
- Varför tar man till vara på sin varumärkeshistoria?
Fördjupning
- Försök att hitta fler företag som har en egen tidskrift. Varför har man en tidskrift? Hur hjälper interna tidskrifter/marknadskommunikation det företaget och organisationen?
Dela med dig av dina tankar