ICA – Besluten som gjorde ICA störst

Det här är historien om hur ICA gick från ett samarbete i kulisserna till att bli ett av Sveriges starkaste varumärke.

För vidare fördjupning läs även: EPA – Ett varuhus för alla

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a1)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a2)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Varför var förändringar som skedde inom ICA under 60-talet strategiskt avgörande?
  2. Vad hände när man samlat ICA under ett och samma namn?
  3. När inträffade omskyltningen och nya ICA-loggan och vad kom den att bekräfta?
  4. Vem och när och hur startade verksamheten?
  5. Vad byggde verksamheten och affärsmodellen på?
  6. Vad är det som fyller hundra år under 2017?
  7. Hur kan året 1938 beskrivas?
  8. Vilka butiker kom att enas bakom ICA år 1964?
  9. Vilka konsekvenser hade den starka ekonomiska tillväxten och expansionen för svensk industri under 1950 – och 1960-talen?
  10. Varför hängde inte inköpscentralerna och deras köpmän i utvecklingen?
  11. Vad hade veckoannonserna i dagspressen för inverkan?
  12. Vilka fördelar gav ett gemensamt varumärke?
  13. Vem är Icander?

Diskussionsfrågor 

  • Diskutera kring hur viktig marknadsföring, varumärke, logga, fatta svåra beslut för framtiden är för ett företag? Vilka strategier är bra att ha med sig som entreprenör?
  • Varför tar man till vara på sin varumärkeshistoria?

Fördjupning

  • Försök att hitta fler företag som har en egen tidskrift. Varför har man en tidskrift? Hur hjälper interna tidskrifter/marknadskommunikation det företaget och organisationen?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *