IKEA – Kamprads djärva satsning gick hem

Byggandet av möbelvaruhuset i Kungens Kurva i mitten av 1960-talet var en jätteinvestering för Ikea och innebar ett stort risktagande. Men med facit i hand kan konstateras att det blev en succé.

För vidare fördjupning läs även: EPA – Ett varuhus för alla.

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a1)
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)

Instuderingsfrågor

  1. Varför var det ett risktagande att investera i en byggnad i Kungens Kurva i Stockholm?
  2. Varför ansåg man att budgeteringen för första årsomsättningen var för optimistiskt?
  3. Vad blev resultatet?
  4. Vad innebar ”potatisåkerstrategin”?
  5. Varför är Kungens Kurva nytänkande ur ett arkitektoniskt perspektiv & hur bidrog det till succén?
  6. Vilken film kom att ge Ikea i Kungens Kurva extra PR?
  7. Varför gick organisationen på knäna vid invigningen av byggnaden?
  8. Varför ökade omsättningen under 1970-talet expansivt?
  9. Vad hade branden i Kungens Kurva för konsekvenser?
  10. Varför infördes en omfattande självbetjäning? 

Diskussionsfrågor

  • Spekulera kring om sönerna Kamprads Ikano kommer att gå med vinst. Varför?

Fördjupning

  • Finns det andra svenska företag som tagit stora risker? Gav det goda resultat? Ge exempel.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata