Ingvar Kamprad – avvikaren som möblerade om Sverige

IKEA. Så stod det högst upp på brevpappret som 17-årige Ingvar Kamprad beställt till sitt nystartade handelsföretag. Det var 1943 och bokstäverna stod för initialerna i hans namn samt gården Elmtaryd i byn Agunnaryd.

För vidare läsning: IKEA – Kamprads djärva satsning gick hem, En revolution utan motstånd…EPA – Ett varuhus för alla och Bra ledarskap med bäst-före datum

Centralt innehåll:

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a1)
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)

Instuderingsfrågor

  1. Vad står initialerna IKEA för?
  2. Hur var Ingvar Kamprad avvikande under sina ungdomsår?
  3. Vad inträffade i slutet av 40-talet?
  4. Hur skötte Ingvar affärerna under militärtjänsten?
  5. Vilket experiment utförde han i slutet av 1940-talet?
  6. Vilka konsekvenser fick det?
  7. Vad gjorde Ingvar åren 1953 och 1965?
  8. Hur fick han sina bästa affärsidéer?

Diskussion

Ingvar Kamprad menade att en god affärsman och inköpare måste sälja sig själv och sitt företag. och att ”en besserwisser får aldrig till några bra avtal!”. I texten finner ni även flera andra egenskaper som Kamprad ansåg hörde till en god affärsman. Diskutera dessa och ta ställning till hur ni tycker att en god affärsman ska sköta sina affärer.

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

Hur är en god företagsledare? Undersök detta genom att läsa: God ledarskap med bäst före-datum.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata