Jan Stenbeck

Jan Stenbeck var det sena 1900-talets mest framgångsrike entreprenör i Sverige. Han värnade entreprenörskapet inom sina företag och banade väg för nya affärsmöjligheter inom bland annat mobiltelefoni.

Relaterad läsning: Jan Stenbeck och den nya mediemarknaden, Mobiltelefonens historia

Centralt innehåll

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. (Teknik 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket år föddes Jan Stenbeck?
  2. Hur såg strukturen inom Stenbecks företag ut?
  3. Från vilken stad sändes TV3?
  4. Vilket år fick Comviq tillstånd att koppla in sig på det fasta telefonnätet?
  5. Vilka företag protesterade mot detta?
  6. När kom de första förbetalda kontantkorten till mobiltelefoner?

Diskussion

  • I texten återges Jan Stenbecks syn på entreprenörskedjan. Håller ni med Stenbeck i det här resonemanget, är det något ni skulle vilja lägga till eller ta bort?

Fördjupning Entreprenörskap

  • I texten nämns Henrik Tore Cedergren, en av pionjärerna när det kommer till utvecklingen av den svenska telefonin. Undersök hur Cedergren blev ledande inom detta område och jämför honom med Jan Stenbeck, vilka likheter och skillnader finns i deras arbetssätt?
  • Ta reda på hur superentreprenören Jan Stenbecks resa egetligen började.

Fördjupning Teknik

  • Undersök på vilket sätt Stenbecks företag använt sig av ny teknik för att bryta monopol eller bli ledande inom sina branscher, fokusera på TV och mobiltelefonmarknaden?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata