Jofa satte Sverige på kartan

Malung i Dalarna drar årligen danssugna till Sveriges största dansbandsvecka, men företagarmässigt är byn känd för sin skinnindustri. Och för det företag som med fyra bokstäver på sin hockeyhjälm satte orten på världskartan. För det var i Malung som Niss Oskar Jonsson skapade Jofa.

Relaterad läsning: Sportjohan – sportkläder från Bollebygd, Varumärket som blev en statlig thriller, Bagheera – träningsskor och sportkläder från DalarnaTekokrisen knäckte inte BoråsTeko – en hemmamarknad i krisFemtio år i textilbranschenUndantaget i framgångssagan: tekoindustrin, History Marketing: Så arbetar Adidas med sin historia

Instuderingsfrågor

  1. Hur tjänade Niss Oskar Jonsson egna fickpengar som barn?
  2. Vad var ”Malungsskinnaren” för ett begrepp?
  3. Vad såg Niss Oskar att bygdens olika skinnverksamheter hade gemensamt?
  4. Vad gjorde han vid 17 års ålder?
  5. Hur sysselsatte Niss Oskar boende i trakten?
  6. Var låg hans fokus och varför?
  7. Vad står Jofa för och vad inträffade år 1935?
  8. Varför utbröt ett ”hjälmkrig” ut 1963?

Diskussion

Jofa blev en del av Adidas:

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Företagsekonomi/ Historia/ Marknadsföring/ Design Branschkunskap inom handel och administration

Sportkläder från Bollebygd:

  • I dag är sportindustrin en av de mest globaliserade industrierna där gymnastikskor och matchtröjor fraktas över hela världen från de sydostasiatiska fabrikerna. I Olsfors i Bollebygd minner Sportjohans lokaler om en svunnen tid då sportkläder tillverkades i Sverige. Undersök Sportjohans historia.

Sportjohans kataloger blev populära i många hem.

Bagheera – Träningsskor och sportkläder från Dalarna:

  • Träningsskor och sneakers har i mångt och mycket blivit synonymt med globala jättar som Adidas och Nike. Men under 1980-talet gav sig ett svenskt märke in i matchen om kundernas gunst. Undersök svenska Bagheeras historia.

Vilken färg hade du? De flesta som växte upp i Sverige under 1980-talet har en relation till Bagheera-overallerna som skapades i Avesta. Bildkälla: Bagheera och Therese Asplund.

Varumärket som blev en svensk thriller:

Björn Borg visar upp plagg ur sommar- och höstkollektionen 1984. Bild ur Björn Borgs historiska bildarkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Fördjupning Samhällskunskap/ Historia

Semesterlagen:

Skärmdump: riksdagen.se

Centralt innehåll

  • Försäljningsteknik och argumentation.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1, 2)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a1, 1a2)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *