Konsumtionssamhällets barndom

Ekonomisk tillväxt och förändring bygger inte bara på tekniska innovationer och varuproduktion. Även organisatoriska och institutionella förändringar spelar en viktig roll, exempelvis nya sätt att organisera distribution och handel med varor och tjänster.

Relaterad läsning: Sofia Gumaelius – The first lady of the press, Kvinnors företagande

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket år startade den moderna postorderhandeln?
  2. Vilket transportsystem var avgörande för utvecklingen av postorderhandeln?
  3. Vilket typ av verksamhet startade Sofia Gumaelius?
  4. Vilket år startade hon ett eget tryckeri?
  5. Vem räknas som en av de viktigaste pionjärerna inom den moderna turismen?
  6. Nämn några faktorer som gjorde henne framgångsrik?
  7. Vilket år utsågs hon till VD för Grand Hotel i Stockholm?
  8. Hur påverkades handeln när varuhusen började byggas?

Diskussion

  • Fundera på hur Internet har förnyat våra köpmönster, ta upp några exempel och diskutera.
  • I många städer är det vanligt att stora köpcentrum byggs en bit utanför staden och hotar de butiker som ligger i stadskärnorna. Vad tycker ni att butiksinnehavarna i städerna ska göra för att få folk att stanna i centrum för sin shopping?

Fördjupning

  • Fördjupningen hör samman med den andra diskussionsfrågan. Gå ut på stan och fråga ett antal butiksinnehavare om hur de arbetar för att behålla kunderna.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata