Kortlekens historia

Kortspel är laddat, andas drama och ibland också tragedi. Många har spelat högt, vunnit stort eller förlorat och blivit olyckliga. Få reflekterar närmare över själva kortlekens historia – trots att vi med företaget Öbergs har en inhemsk gigant inom branschen.

Relaterad läsning: Alla spelar Alga, Den moderna svenska spelbranschens historiaDe tog Nintendo till SverigeSpel – en underhållningsbransch större än HollywoodTeknik för nytta och nöjeKingBrio tog leken på allvar, Svanströms med hjärtat på rätta stället

Instuderingsfrågor

  1. Hur många svenskar spelade kort år 1954 enligt ICA-kuriren?
  2. Vilken syn hade kyrkan på kortspel?
  3. Vad inträffade år 1928?

Diskussion

  • Vilka sällskapsspel och kortspel spelar ni? Dela med er av era favoriter och diskutera vad sällskapsspel kan medföra.

Fördjupning Företagsekonomi/ Historia/ Entreprenörskap och företagande

Alla spelar Alga:

  • Spelförlaget Alga har varit ledande på den svenska sällskapsspelsmarknaden sedan 1940-talet. Många av deras titlar är klassiker som spelats i flera generationer. Undersök vilka svenskarnas favoritspel varit genom tiderna.

Bild från boken om Alga av Jimmy Wilhelmsson & Ika Johannesson (Fandrake, 2019)

Svenska spel – svenskarnas favoritspel:

  • När svenskarna får rangordna sina favoritspel alla kategorier kniper Lotto första platsen framför Triss och V75. Det visar en undersökning som Svenska Spel gjorde i samarbete med undersökningsinstitutet Norstat där 3 780 svenskar svarade på frågor om spel. Många röster lades även på klassiska spel som Trivial Pursuit och Monopol. I dag är konkurrensen stor i den datorspelsåldern vi lever i. Undersök hur den svenska spelmarknaden förändrades den 1 januari 20219 med en ny lag: Lyssna på berättelsen om den moderna svenska spelbranschens historia.

Den moderna svenska spelbranschens historia:

  • 1 januari 2019 förändrades den svenska spelmarknaden. Då infördes en ny lag i Sverige som gjorde det möjligt för utländska spelbolag att ta del av den svenska spelmarknaden. Lyssna på berättelsen om den moderna svenska spelbranschens historia.

Föreläsare Karin Jansson Myhr är redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria och har skrivit en bok om denna förändring: ”Den moderna svenska spelbranschen”. Föreläsningen spelades in den 20 maj 2020 i Guldrummet på Historiska museet, Stockholm.

Svanströms:

  • Om mannen bakom kontorsvaruhuset Svanströms levt i dag, skulle han sannolikt beskrivas som en framgångsrik företagsledare. Men även som entreprenör, visionär, filantrop och kanske också feminist. Undersök Svanströms historia.

Skyltning med Öbergskort hos pappershandeln Svanströms. Både Öbergs och Frans Svanström & Co äges av SLT (senare Esselte) och slogs ihop 1968. Foto ur Esseltes arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Fördjupning Historia 

The Gräsänkling blues:

  • Lyssna på Povel Ramel när han sjunger klassikern The Gräsänkling Blues och ta del av sångtexten. Vad får vi för bild av den tidperioden som låten spelades in i?

Centralt innehåll

  • Hur historia används inom olika kulturformer. Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik samt inom olika former av ungdomskultur.
  • Tematiska fördjupningar när det gäller historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. (Historia 2b – kultur)
  • Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv, samhällsliv och politik. Betydelsen av historia i formandet av identiteter, till exempel olika föreställningar om gemensamma kulturarv, och som medel för påverkan i aktuella konflikter. (Historia 1a1, 1a2, 1b)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata