Kundvagnens historia

En korg, en stol och fyra hjul var allt som behövdes för att förändra världen. Snabbköpsägaren Sylvan Goldman blev mångmiljardär när han patenterade och började att serietillverka kundvagnar.

Relaterad läsning: Kundvagnen fick oss att handla mer, Självbetjäning – en revolution utan motstånd, Från handelsbod till storföretag

Centralt innehåll:

  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och adminsitration)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. (Historia 1a1)
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a2)

Diskussion

  • Kundvagnen har i dag effektiviserats med en medföljande varuscanner i flera livsmedelsbutiker. Vad tror ni kommer vara nästa utvecklingsfas för varuhämtning?

Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Historia

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *