Ledarskapshistoria genom tiderna

Om ledarskapshistoria från Babylonien och antika Grekland till Sverige under jordbrukssamhället och industrialiseringen fram till 2000-talet.

Centralt innehåll

  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a2)
  • Företagets roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet (Företagsekonomi 2)
  • Ledarskap och organisation. I samband med det behandlas konflikthantering. (Entreprenörskap och företagande)
  • Ledarskap på olika nivåer, ledarstilar och ledarroller. I samband med det behandlas personlig ledarutveckling och hur man tar tillvara egna och andras resurser.
  • Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär.
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus. (Ledarskap och organisation)

Instuderingsfrågor

  1. Hur anser Iskomakos att man ska leda arbetet på en stor arbetsplats?
  2. Varför var Kyros en förebild?
  3. Vad innebär rollen som brukspatron?
  4. Hur var Eva Ekeblads matriarkaliska ledarskap?
  5. Vad innebar skiftet mellan jordbrukssamhälle till industrisamhälle i Sverige?
  6. Vilka för- och nackdelar hade industrin?
  7. Hur kunde man hitta förebilder under det stora industriella genombrottet i Sverige?
  8. Vad gjorde Fredrik Berg för sina arbetare?
  9. Hur var det nya sättet att leda de stora företagen enligt Frederick W. Taylor?
  10. Hur kunde man studera och planera kontorsarbete enligt Henri Fayol?
  11. På vilket sett motiverades arbetaren till att intressera sig för sitt enkla arbete?
  12. Vad innebar den anti-auktoritära kultur som växte fram på 1960-talet?
  13. Varför gick det inte att genomföra 2000-talets affärsprocesser med 1900-talets ledarskapsmodeller och 1800-talets människosyn?
  14. Vilka nya former av organisationer och ledarskap söker man i dag?

Diskussion

  • Hur tänkte Fredrik Berg (1847 – 1907) när han motarbetade fackföreningen? Vad anser ni om detta tillvägagångssätt? Skulle ni ha gjort detsamma?
  • Vad tror ni menas med ”In the past man has been first; in the future the system must be first”?

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Företagsekonomi

  • Hur skulle du leda ditt företag? Ta reda på vilka olika ledarstilar det finns (välj max 3 st.). Vilken stil passar bäst in på dig?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata