Konkurrens och marknadsföring på Gröna Lund

Djurgården är inte bara hem för några av våra största turistattraktioner. I början av 1900-talet var det också spelplats för en bitter fejd mellan två nöjesanläggningar. Men kärlek börjar som bekant alltid med bråk.

Relaterad läsning: Byggd på sann kärlek, Invandrarna som byggde Sverige, Några företag och produkter med invandrarbakgrund

Centralt innehåll

  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette Gröna Lunds grundare?
  2. Hur såg det ut i Djurgårdstaden på 1870-talet där Gröna Lund ligger idag?
  3. Vilka människor attraherade nöjesfältet till en början? Varför?
  4. Vad inträffade mellan åren 1916 – 1917?
  5. Vad etablerades år 1924 och vad fick det för konsekvenser?
  6. Beskriv Lindgrens och Nilssons olika bakgrundsutbildningar?
  7. Hur var folk i städerna inställda till det resande tivolifolket?
  8. Vad gjordes för att stärka nöjesparkernas ställning?
  9. Hur var konkurrensen för båda nöjesparkerna?
  10. Vad var Lindgrens förhoppningar enligt Svenska Dagbladet?
  11. Varför attraherade Djurgården så många stockholmare under 1930-talet?
  12. Vad grundande sig sången ”Happy End i Breda Gränd” i?

Diskussion

  • Diskutera kring vad ni anser om Lindgrens ”fräcka grepp” på 1930-talet. Finns det egentligen några bestämda ramar för hur man ska marknadsföra sin verksamhet – eller går allt an i konkurrensens namn om man är en ”underdog”? Vilka konsekvenser kan det tänkas få?
  • Även under 2000-talet har Gröna Lund stött på motstånd och blivit indraget i konflikt. Se klippen nedan och diskutera vilken ni anser är bästa lösningen på konflikten.

Klicka på bilden för att komma till klippet. Skärmdump: aftonbladet.se

Klicka på bilden för att se klippet. Skärmdump: expressen.se.

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *