Djurgården är inte bara hem för några av våra största turistattraktioner. I början av 1900-talet var det också spelplats för en bitter fejd mellan två nöjesanläggningar. Men kärlek börjar som bekant alltid med bråk.
Relaterad läsning: Byggd på sann kärlek, Invandrarna som byggde Sverige, Några företag och produkter med invandrarbakgrund
Centralt innehåll
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1, 2)
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
Instuderingsfrågor
- Vad hette Gröna Lunds grundare?
- Hur såg det ut i Djurgårdstaden på 1870-talet där Gröna Lund ligger idag?
- Vilka människor attraherade nöjesfältet till en början? Varför?
- Vad inträffade mellan åren 1916 – 1917?
- Vad etablerades år 1924 och vad fick det för konsekvenser?
- Beskriv Lindgrens och Nilssons olika bakgrundsutbildningar?
- Hur var folk i städerna inställda till det resande tivolifolket?
- Vad gjordes för att stärka nöjesparkernas ställning?
- Hur var konkurrensen för båda nöjesparkerna?
- Vad var Lindgrens förhoppningar enligt Svenska Dagbladet?
- Varför attraherade Djurgården så många stockholmare under 1930-talet?
- Vad grundande sig sången ”Happy End i Breda Gränd” i?
Diskussion
- Diskutera kring vad ni anser om Lindgrens ”fräcka grepp” på 1930-talet. Finns det egentligen några bestämda ramar för hur man ska marknadsföra sin verksamhet – eller går allt an i konkurrensens namn om man är en ”underdog”? Vilka konsekvenser kan det tänkas få?
- Även under 2000-talet har Gröna Lund stött på motstånd och blivit indraget i konflikt. Se klippen nedan och diskutera vilken ni anser är bästa lösningen på konflikten.
Fördjupning Historia/ Företagsekonomi
- Ta reda på vilka andra entreprenöriella invandrare som har hjälpt till att bygga Sverige. Vilka företag känns igen? Välj ett företag och undersök dess historia.
Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring
- Undersök hur Gröna Lund marknadsför sig i dag.
Dela med dig av dina tankar