Lilla familjeföretaget gjorde succé i Sverige

Trude Hesse fick inte mycket betänketid när nazisterna förstörde familjeföretagets syateljé under Kristallnatten i november 1938. I all hast gifte hon sig med sin svenska kärlek och flydde från Wien och startade så småningom en egen syateljé som skulle komma att göra succé i det nya hemlandet Sverige.

Relaterad läsning: Realisationens historia, MEA – från militärer till mode, Sörmans – välklätt i fyra generationer, EPA – ett varuhus för alla, Nazistiska ariseringskrav – ett mörkt kapitel i svensk företagshistoria

Dokumentärfilm: Inte utan mitt piano – om livet för Fru Hesse

Frågor

Intervju med Trude Hesses dotter Inga:

  1. Vilken var målgruppen för Hessekjolen?
  2. Vad drev familjen Hesse för verksamhet i Wien?
  3. Hur och varför kom Trude Hesse till Sverige?
  4. Vilken känd avlägsen släkting har familjen?
  5. Varför började företaget att sälja kjolar?
  6. Var såldes dessa?
  7. Hur såg marknadsföringen ut?
  8. Vad hände efter att dokumentärfilmen om Trude Hesse kom ut?
  9. Varför är Inga Hesse glad att familjeföretagets arkiv finns bevarat i dag?

Diskussion

Det viktigaste att tänkta på när det gäller marknadsföring:

  • Inga Hesse delar med sig av sina tips och berättar hur hennes familjeföretag marknadsförde sig. Diskutera vad ni tror är viktigt att tänka på när man marknadsför ett varumärke.

Kristallnatten i november 1938:

  • Undersök vad som inträffade under Kristallnatten den 9 – 10 november 1938. Diskutera sedan vilka konsekvenser ni tror att Kristallnatten fick och beskriv hur ni skulle driva era företag på ett inkluderande och hållbart sätt efter de globala målen (enligt FN:s hållbarhetsmodell).

Dagen efter. Judiska affärsinnehavare sopar trottoaren ren från glas. Foto: SCANPIX

Fördjupning Branschkunskap inom handel/ Historia/ Samhällskunskap/ Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap/ och företagande

Motgångar inom det svenska näringslivet pga antisemitism:

  • Under 1930-talet förbjöd nazisterna tyskar att göra affärer med utländska företag som hade judiska anställda eller ägare. Ett flertal svenska företag accepterade de tyska kraven på ”arisering” – och var inte heller sena att ange judiska konkurrenter. Undersök vad arisering innebar och vilka svenska företagare av judisk börd som fick motgångar pga. antisemitism under 1930-talet.

Rivning av en fastighet inför bygget av NK-grundare Josef Sachs nya lågprisvaruhus EPA i Malmö 1930–1931 med hakkorskampanj riktad mot ägarna.

REA på MEA:

  • När MEA – Militär Ekiperings Aktiebolaget hade sina reor så brukade de be Trude Hesse att klippa bort lappen med ”Hesse” på Hesskjolarna. MEA ville sälja kjolarna på rean och ge sken av att det var deras egna produktioner, vilket Trude Hesse gick med på. Undersök storreorna på MEA men också om realisationens historia i Sverige.

MEA, annons för realisation. Period: 1937 Deponent: Centrum för Näringslivshistoria Motiv-ID: MEA000031

Inte utan mitt piano – om livet för fru Hesse (1998):

En egen syateljé och fyra pianon håller skaparglädjen vid liv hos 86-åriga Trude Hesse år 1998. Dokumentärfilmen: Inte utan mitt piano – om livet för Fru Hesse av Clary Jansson. Filmen finns att ses på SVT:s Öppet arkiv.

Sörmans – välklätt i fyra generationer:

  • Stockholms anrika och äldsta herrekipering Georg Sörman gick i konkurs i mars 2020 och släckte därmed den prisvinnande neonskylten ovanför entrén för sista gången. Ta del av intervjun vi gjorde med familjeföretaget i samband med deras 100-årsjubileum 2016.

Handlingskraftigt. Birgitta Sörman-Nilsson driver Georg Sörmans i tredje generationen. Engagerad är också fjärde generationen, bland andra sonen Anders. Bild: Georg Sörman.

Centralt innehåll

  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Försäljningsteknik och argumentation. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet. (Företagsekonomi 2)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *